ΕΡΕΥΝΑ - ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας: Τι προσδοκούν οι αυριανοί Επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας..;
ΠΗΓΗ: marketingweek.gr
Βασικά Συμπεράσματα
Οι αυριανοί επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων φαίνεται να είναι αρκετά συγκρατημένοι σχετικά με την υπάρχουσα κατάσταση στην ελληνική αγορά εργασίας, αλλά και τη μελλοντική τους επαγγελματική εξέλιξη. Οι φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούν ότι η αγορά εργασίας σε χώρες του εξωτερικού προσφέρει περισσότερες προοπτικές εξέλιξης σε σχέση με την Ελλάδα. Οι συγκρατημένες αντιλήψεις των φοιτητών Δημοσίων Σχέσεων για τις προοπτικές που προσφέρονται στην ελληνική αγορά συμβαδίζουν με το γενικότερο αίσθημα απαισιοδοξίας που επικρατεί στους νέους. Επιπλέον, οι προπτυχιακοί φοιτητές των Δημοσίων Σχέσεων πιστεύουν ότι για μια επιτυχημένη καριέρα στον κλάδο είναι απαραίτητη η μεταπτυχιακή ειδίκευση. Παράλληλα, σημαντική και δυναμική κρίνεται η είσοδος των γυναικών στον κλάδο, ενώ αισιόδοξο είναι το γεγονός ότι το αντικείμενο των Δημοσίων Σχέσεων προσφέρει ικανοποίηση στους φοιτητές που το επιλέγουν, αφού το 75,5% δηλώνει ικανοποιημένο από τις σπουδές του.
Ταυτότητα της Έρευνας
Η βασική ερευνητική ομάδα αποτελούνταν από τους φοιτητές Ιωάννη Κουκουράκη και Γεώργιο Λιδοργινάκη, υπό την επίβλεψη της Δρ. Αμαλίας Τριανταφυλλίδου. Συνολικά συμμετείχαν στην έρευνα 302 φοιτητές. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες (80,5%) με καταγωγή από την Ελλάδα (95,7%), καθώς το πρόγραμμα σπουδών του συγκεκριμένου τμήματος προσέλκυε, κατά κύριο λόγο, γυναίκες.
Θεσμικές αλλαγές στα τμήματα Δημοσίων Σχέσεων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Μέχρι και το 2013 λειτουργούσαν στην Ελλάδα δυο τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τις Δημόσιες Σχέσεις, το ένα στην Καστοριά του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και το άλλο στην Κεφαλονιά του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Το σχέδιο αναδιοργάνωσης και ανασύστασης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, γνωστό και ως «Σχέδιο Αθηνά», οδήγησε στη μετονομασία του Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας σε Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας, με διατήρηση του γνωστικού του αντικειμένου τονίζοντας ωστόσο τα νέα ψηφιακά μέσα και τη δυναμική τους στις Δημόσιες Σχέσεις και την Επικοινωνία. Η αντίστοιχη μετονομασία ακολουθήθηκε ένα χρόνο μετά και για το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Στην Καστοριά προσφέρονται σπουδές στις Δημόσιες Σχέσεις και σε Μεταπτυχιακό Επίπεδο, καθώς λειτουργεί από το 2013 το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών με τίτλο «Μάστερ στις Δημόσιες Σχέσεις και Μάρκετινγκ με Νέες Τεχνολογίες».
Καταλυτικός ο ρόλος του διαδικτύου στην ανάπτυξη των Δημοσίων Σχέσεων
«Καταρχάς αξίζουν συγχαρητήρια στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας για τη διεξαγωγή αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας έρευνας. Θα συμφωνήσω με τα περισσότερα από τα ευρήματα και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση, αλλά και με την αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, θεωρώ πως πράγματι είναι απαραίτητη η συνέχιση των σπουδών σε μεταπτυχιακό επίπεδο και η απόκτηση γνώσεων σε γενικότερα θέματα management. Επίσης, συμφωνώ απόλυτα με τον καταλυτικό ρόλο του διαδικτύου, των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ανάπτυξη του κλάδου των Δημοσίων Σχέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι νέοι επαγγελματίες θα πρέπει να ακονίσουν τις δεξιότητές τους και στη δημιουργία ενδιαφέροντος περιεχομένου με χρήση οπτικοακουστικών μέσων. Στον τομέα των επαγγελματικών προοπτικών, η κρίση μοιραία προσανατολίζει τους νέους προς το εξωτερικό, όπου βεβαίως ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα σκληρός. Στις πιο ανεπτυγμένες αγορές του εξωτερικού συναγωνίζονται αμέτρητοι υποψήφιοι απόφοιτοι των καλύτερων πανεπιστημίων, οπότε στην αγορά εργασίας μπαίνουν οι καλύτεροι, οι οποίοι άλλωστε θα είχαν αρκετές προοπτικές και στην Ελλάδα».
Μαρία Λαζαρίμου, CEO Advocate/Burson-Marsteller
Απαραίτητη η ισορροπία επαγγελματικών και προσωπικών προτεραιοτήτων
«Είναι ενθαρρυντικό ότι η πλειοψηφία των σπουδαστών είναι ικανοποιημένοι από την επιλογή τους να σπουδάσουν Δημόσιες Σχέσεις. Το πιο σημαντικό είναι να αγαπά κάποιος αυτό που κάνει, ιδιαίτερα όταν είναι απαιτητικό. Ας μην ξεχνάμε ότι το επάγγελμα αυτό κατατάσσεται σταθερά στην πρώτη πεντάδα των πιο αγχωτικών επαγγελμάτων, σύμφωνα με σχετικές διεθνείς έρευνες! Για να παραμείνει κάποιος στις Δημόσιες Σχέσεις και να καταφέρνει να διατηρεί σε συνεχή ισορροπία τις επαγγελματικές και προσωπικές προτεραιότητες, πρέπει να λαμβάνει ικανοποίηση από την καθημερινότητα της δουλειάς, από τους μικρούς και μεγάλους στόχους και την προσωπική ανάπτυξη που πετυχαίνει μέσα από αυτήν.
Η επικοινωνία από την πλευρά των Δημοσίων Σχέσεων είναι ένα ευρύ πεδίο που μπορεί να προσφέρει αυτή την ικανοποίηση, καθώς απαιτεί συνδυαστικά στρατηγικό σχεδιασμό, κριτική αξιολόγηση, δημιουργική σκέψη και ικανότητες διαπραγμάτευσης και πώλησης, μεταξύ άλλων. Παράλληλα, διαμορφώνει τις συνθήκες και το περιεχόμενο για δυναμική επικοινωνία και ουσιαστικό χτίσιμο σχέσεων σε όλα τα περιβάλλοντα: φυσικό, ψηφιακό ή αναλογικό. Οι βασικές αρχές είναι σταθερές αλλά καμία περίπτωση δεν είναι ακριβώς ίδια με οποιαδήποτε άλλη: η εμπειρία είναι πολύτιμη, αλλά δεν μπορεί από μόνη της να χρησιμοποιηθεί σαν “καλούπι” αναπαραγωγής προτάσεων και λύσεων. Έρευνα-ανάλυση-δημιουργική σύνθεση είναι το ένα μισό και αποτελεσματική εφαρμογή το δεύτερο!».
Έλια Λιατάκη, Managing Director Ikon/Porter Novelli
Ψύχραιμοι και συνειδητοποιημένοι οι νέοι του χώρου
«Το πρώτο πράγμα που θα ήθελα να αναδείξω μέσα από την ανάγνωση της έρευνας είναι το γεγονός πως το νέο αίμα εμφανίζεται ψύχραιμο, συνειδητοποιημένο και έτοιμο να επιδείξει ευελιξία στα τεκταινόμενα. Κι αυτό το θεωρώ πολύ υγιές και ενθαρρυντικό, καθώς δείχνει πως η νέα γενιά είναι πολύ καλύτερα δομημένη και προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει τις αλλαγές. Η εξοικείωση με τη δυνατότητα ανεύρεσης ευκαιριών στο εξωτερικό είναι σημαντικό εφόδιο και έτσι είναι πιο αποδοτικό να αναγνωστεί, παρά ως άλλη μια διαπίστωση για τη στασιμότητα και τις περιορισμένες δυνατότητες της εγχώριας αγοράς, στοιχείο που αποτελεί θέμα μιας άλλης ανάγνωσης και προβληματικής. Η έρευνα καταγράφει τις δυναμικές και τους προβληματισμούς των αυριανών επαγγελματιών στον χώρο της επικοινωνίας και των Δημοσίων Σχέσεων. Τα παιδιά έχουν το ρεαλισμό που απαιτείται αλλά και συνάμα το βλέμμα του πολίτη του κόσμου. Τα παιδιά είναι πιο ώριμα και έτοιμα από καιρό σε σχέση με τις παλιότερες γενιές. Ας κρατήσουμε αυτό!».
Άννα Φουντούλη, Διευθύντρια Solid Relations
Τα στελέχη πρέπει να διαθέτουν εξειδίκευση και ευρεία µόρφωση
«Μια άλλη οπτική γωνία για τις τάσεις στην αγορά εργασίας: το 2014 “ανοίγουν” περισσότερες θέσεις απ’ ότι τα προηγούμενα χρόνια. Αφορούν νέες/νέους με αυξημένα προσόντα σε σχέση με αυτά που προσφέρουν οι προπτυχιακές σπουδές. Σε πρόσφατη συνάντηση των επικεφαλής του δικτύου Edelman άκουσα τούτο: οι επαγγελματίες του PR παίρνουν μόνο το 10% των εφοδίων τους από τις σπουδές, 20% από σεμινάρια, μελέτη και 70% από εκπαίδευση μέσα από την εργασία.
Στελέχη υπηρεσιών όπως το PR είναι χρήσιμο να έχουν Π-shape συγκρότηση. Δηλαδή να έχουν μια δευτερεύουσα εξειδίκευση (π.χ. στο SEO) και ευρεία μόρφωση. Πόσο δίκαιο είναι να απαιτούμε τόσα πολλά από νέα παιδιά; Όχι, δεν είναι δίκαιο και γι’ αυτό πρέπει να δώσουμε όλοι ειλικρινή και σκληρή μάχη για να τους προσφερθεί καλύτερη ανταμοιβή και περισσότερες θέσεις εργασίας. Η μάχη πρέπει να είναι συλλογική και με πλάνο, δεν αρκούν οι προθέσεις. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η οικονομία, να δυναμώσουν οι θεσμοί (π.χ. πανεπιστήμια) και να αποκτήσει ισχυρότερη φωνή η Κοινωνία των Πολιτών».
Στελέχη υπηρεσιών όπως το PR είναι χρήσιμο να έχουν Π-shape συγκρότηση. Δηλαδή να έχουν μια δευτερεύουσα εξειδίκευση (π.χ. στο SEO) και ευρεία μόρφωση. Πόσο δίκαιο είναι να απαιτούμε τόσα πολλά από νέα παιδιά; Όχι, δεν είναι δίκαιο και γι’ αυτό πρέπει να δώσουμε όλοι ειλικρινή και σκληρή μάχη για να τους προσφερθεί καλύτερη ανταμοιβή και περισσότερες θέσεις εργασίας. Η μάχη πρέπει να είναι συλλογική και με πλάνο, δεν αρκούν οι προθέσεις. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η οικονομία, να δυναμώσουν οι θεσμοί (π.χ. πανεπιστήμια) και να αποκτήσει ισχυρότερη φωνή η Κοινωνία των Πολιτών».
Στάθης Χαϊκάλης, Chairman και CEO Communication Effect
ΠΗΓΗ: marketingweek.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου