Μπακογιάννη στον Αθήνα 9.84:Δεν πιστεύω ότι χαίρεται
ο Έλληνας να χαιρετάει ναζιστικά και να περπατάει με
το βήμα της χήνας!
Απόσπασμα από τη σημερινή συνέντευξη της Ντόρας Μπακογιάννη στον Αθήνα 9.84:
Όλοι έχουμε κάνει λάθη στην ζωή μας και τα έχουμε πληρώσει και προσωπικά και επαγγελματικά. Πιστεύω ότι έκαναν λάθος οι συμπολίτες μας και ότι έχουν την προσωπική ευθύνη του πολίτη. Υπάρχει ευθύνη του πολίτη. Δεν είναι μάζα ο πολίτης, δεν είναι ανεύθυνος σε μια δημοκρατία. Καταλαβαίνω την οργή και την σέβομαι και λέει ο πολίτης, “γιατί να ψηφίσω εσάς, που μας φέρατε μέχρι εδώ;”. Το καταλαβαίνω και το σέβομαι απολύτως.
Αλλά, πέραν της στιγμιαίας έκφρασης, πρέπει να υπάρχει και μια πρόταση. Πρέπει να σου λέω και κάτι. Πρέπει να σου πω ότι θα σε βγάλω από την κρίση με τον α ή β τρόπο. Αυτοί οι άνθρωποι δεν λένε τίποτα. Οι άνθρωποι αυτοί είναι καρικατούρα πολιτικοί, είναι καρικατούρα της δημοκρατίας. Οι δήθεν υψηλοί τόνοι περί πατρίδας και έθνους... Όταν εμείς δίναμε την μάχη εναντίον της τρομοκρατίας -και εσείς το γνωρίζετε καλά, γιατί ήμασταν τρεις και ο κούκος-, πού ήταν αυτοί οι κύριοι; Πότε έδωσαν μια μάχη εναντίον σοβαρών, υπαρκτών κοινωνικών προβλημάτων και απειλών, εκείνη την εποχή για την δημοκρατία; Πού ήταν αυτοί; Δεν πιστεύω με κανένα τρόπο ότι υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ναζιστική τάση. Δεν το πιστεύω. Δεν ξέρω εάν είμαι εκτός τόπου και χρόνου, αλλά δεν το πιστεύω. Δεν πιστεύω ότι χαίρεται ο Έλληνας να χαιρετάει ναζιστικά και να περπατάει με το βήμα της χήνας».
Μεταξύ άλλων, είπε:
«Έλεγα πολλές φορές μόνη μου, κόντρα τότε στο ρεύμα, ότι η μηδενική ανοχή στη βία δεν μπορεί να είναι σχήμα ρητορικό. Πρέπει να έχει ουσία. Και για να συμβαίνει αυτό, πρέπει το πολιτικό σύστημα -δηλαδή το κοινοβουλευτικό, η Βουλή-, να απαντήσει, αναβαθμίζοντας εαυτόν. Να αναβαθμίσει δηλαδή τον πολιτικό διάλογο, να αναζητήσει πεδία συναίνεσης. Δεν μπορεί να γράφουν χθες οι Γάλλοι ότι η δημοκρατία πέθανε στην κοιτίδα γέννησής της, την Ελλάδα».
Και πρόσθεσε: «Ουσιαστικά η Βουλή κατέληξε να μην μπορεί να συζητήσει. Να υπάρχει μια ανταλλαγή ύβρεων. Ο Έλληνας που σήμερα πεινάει, είναι άνεργος, που αδυνατεί να πληρώσει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και το χαράτσι, πιστεύετε ότι εκπροσωπείται από έναν κοινοβουλευτικό θεσμό, που έχει καταντήσει να αρνείται τα βασικά;».
Και συμπλήρωσε: «Αυτό που χρειάζεται -από τη κυβέρνηση και την αντιπολίτευση-, είναι να συνειδητοποιήσουμε πού βρισκόμαστε. Να σταματήσουμε να πετροβολάμε ο ένας τον άλλον, να κρατήσουμε τις διαφωνίες μας -επειδή βεβαίως υπάρχουν-, να ανεβάσουμε το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου και να αντιδράσουμε θεσμικά. Εμένα, προσωπικά, η λογική των δύο άκρων δεν με βρήκε ποτέ σύμφωνη. Δεν μπορεί να είναι άκρο το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ήμουν η πρώτη που είπα -και μάλιστα τότε πάλι πετροβολήθηκα-, ότι υπήρχαν στοιχεία, μέλη και υποστηρικτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., που ήταν απολογητές στη δίκη της 17 Νοέμβρη. Το είπα πρώτη. Αλλά, άλλο αυτό και ότι υπάρχουν κύτταρα εκεί μέσα, όπως και άνθρωποι οι οποίοι έχουν τη λογική της βίας μέσα τους, διότι όλο αυτό δεν έρχεται τυχαία. Πληρώνουμε μία σειρά γεγονότων τα οποία απλώς καθόμασταν και παρακολουθούσαμε».
Σε άλλο σημείο είπε: «Κάποιος μέσα στη Βουλή μου είπε ότι έχω αστική ευγένεια και αντιδρώ. Μα έχω αστική ευγένεια, όταν είμαι 20 χρόνια βουλευτής και δεν έχω ζήσει ποτέ έως τώρα τέτοιο υβρεολόγιο και τέτοιο επίπεδο στη Βουλή; Δεν είναι του επιπέδου του ελληνικού λαού. Εμείς οι Έλληνες είμαστε άνθρωποι οι οποίοι, όποιο μορφωτικό επίπεδο και αν έχουμε, δεν ξεκινάμε από το πρωί την ημέρα μας βρίζοντας και ανταλλάσσοντας ύβρεις ο ένας με τον άλλον. Και δικαίως ο πολίτης διερωτάται, "με το δικό μου πρόβλημα θα ασχοληθεί κανείς;"
Όλοι έχουμε κάνει λάθη στην ζωή μας και τα έχουμε πληρώσει και προσωπικά και επαγγελματικά. Πιστεύω ότι έκαναν λάθος οι συμπολίτες μας και ότι έχουν την προσωπική ευθύνη του πολίτη. Υπάρχει ευθύνη του πολίτη. Δεν είναι μάζα ο πολίτης, δεν είναι ανεύθυνος σε μια δημοκρατία. Καταλαβαίνω την οργή και την σέβομαι και λέει ο πολίτης, "γιατί να ψηφίσω εσάς, που μας φέρατε μέχρι εδώ;". Το καταλαβαίνω και το σέβομαι απολύτως. Αλλά, πέραν της στιγμιαίας έκφρασης, πρέπει να υπάρχει και μια πρόταση. Πρέπει να σου λέω και κάτι. Πρέπει να σου πω ότι θα σε βγάλω από την κρίση με τον α ή β τρόπο. Αυτοί οι άνθρωποι δεν λένε τίποτα. Οι άνθρωποι αυτοί είναι καρικατούρα πολιτικοί, είναι καρικατούρα της δημοκρατίας. Οι δήθεν υψηλοί τόνοι περί πατρίδας και έθνους... Όταν εμείς δίναμε την μάχη εναντίον της τρομοκρατίας -και εσείς το γνωρίζετε καλά, γιατί ήμασταν τρεις και ο κούκος-, πού ήταν αυτοί οι κύριοι; Πότε έδωσαν μια μάχη εναντίον σοβαρών, υπαρκτών κοινωνικών προβλημάτων και απειλών, εκείνη την εποχή για την δημοκρατία; Πού ήταν αυτοί; Δεν πιστεύω με κανένα τρόπο ότι υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ναζιστική τάση. Δεν το πιστεύω. Δεν ξέρω εάν είμαι εκτός τόπου και χρόνου, αλλά δεν το πιστεύω. Δεν πιστεύω ότι χαίρεται ο Έλληνας να χαιρετάει ναζιστικά και να περπατάει με το βήμα της χήνας».
Δημοσιογράφος: Έτσι όπως σας ακούω, θυμίζοντάς μου και τον τρόπο με τον οποίο ένας συγκεκριμένος κόσμος είχε αντιδράσει στις δολοφονίες της 17 Νοέμβρη, αναρωτιέμαι αν το σύνθημα "ως εδώ", που ειπώθηκε τότε -και νομίζω ότι ενεργοποίησε και ανακλαστικά δράσης μετά και είχαμε τα αποτελέσματα που είχαμε-, πιστεύετε ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί και σήμερα;
Ντ. Μπακογιάννη: «Πρέπει να ενεργοποιηθεί. Και εγώ απόψε στην Βουλή αυτό θα πω. Ας σοβαρευτούμε. Δεν έχουμε δικαίωμα πλέον. Δεν μπορεί η Ελλάδα να θρηνεί θύματα...
Η δημοκρατία είναι ένα λουλούδι, το οποίο αν δεν το ποτίζεις καθημερινά, μαραίνεται. Εμείς μαράναμε την δημοκρατία μας. Ας το δούμε ξεκάθαρα και ας δούμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη πλέον. Μέσα σε αυτή την ένταση, αυτή την κρίση, την ανέχεια του κόσμου, κινδυνεύουμε να καταλήξουμε στα άκρα και αυτό θα είναι θανάσιμο. Διότι θα ξαναφτιάξουμε την οικονομία μας. Θέσεις εργασίας θα ξαναβρεθούν. Η Ελλάδα δεν πρόκειται να πεθάνει, ούτε να καταστραφεί. Αν όμως έχουμε διαλύσει τον κοινωνικό ιστό της χώρας, εάν έχουμε μπει σε λογικές δογματισμού και εμφυλιοπολεμικές λογικές, αλίμονό μας».
Δημοσιογράφος: Υπήρξε μια δήλωση του επικεφαλής της σοσιαλιστικής ομάδας του ευρωκοινοβουλίου, Χάνες Σβόμποντα, ο οποίος συνέδεσε ευθέως το ζήτημα της ελληνικής προεδρίας, αμφισβήτησε την επάρκεια της ελληνικής κυβέρνησης μάλιστα να αναλάβει την προεδρία και το συνέδεσε αυτό με το θέμα της Χρυσής Αυγής και το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν προχωρά, ώστε να την θέσει εκτός νόμου...
Ντ. Μπακογιάννη: «Έπρεπε να ξέρει ότι εκτός νόμου μόνο στην χώρα του μπορεί να θέσει κάποιος ένα κόμμα, για λόγους ιστορικούς. Δεν θέλω να επεκταθώ. Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχει καμία σύγχρονη δημοκρατία στον κόσμο, στην οποία να μπορείς να θέσεις κόμματα εκτός νόμου. Η νομοθεσία και το Σύνταγμα το επιτρέπουν αυτό μόνο στην Γερμανία και την Τουρκία. Σας το λέω αυτό, για να μην νομίζετε ότι ο λαϊκισμός είναι αποκλειστικά ελληνικό προνόμιο. Περισσεύει και σε άλλες χώρες».
«Έλεγα πολλές φορές μόνη μου, κόντρα τότε στο ρεύμα, ότι η μηδενική ανοχή στη βία δεν μπορεί να είναι σχήμα ρητορικό. Πρέπει να έχει ουσία. Και για να συμβαίνει αυτό, πρέπει το πολιτικό σύστημα -δηλαδή το κοινοβουλευτικό, η Βουλή-, να απαντήσει, αναβαθμίζοντας εαυτόν. Να αναβαθμίσει δηλαδή τον πολιτικό διάλογο, να αναζητήσει πεδία συναίνεσης. Δεν μπορεί να γράφουν χθες οι Γάλλοι ότι η δημοκρατία πέθανε στην κοιτίδα γέννησής της, την Ελλάδα».
Και πρόσθεσε: «Ουσιαστικά η Βουλή κατέληξε να μην μπορεί να συζητήσει. Να υπάρχει μια ανταλλαγή ύβρεων. Ο Έλληνας που σήμερα πεινάει, είναι άνεργος, που αδυνατεί να πληρώσει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και το χαράτσι, πιστεύετε ότι εκπροσωπείται από έναν κοινοβουλευτικό θεσμό, που έχει καταντήσει να αρνείται τα βασικά;».
Και συμπλήρωσε: «Αυτό που χρειάζεται -από τη κυβέρνηση και την αντιπολίτευση-, είναι να συνειδητοποιήσουμε πού βρισκόμαστε. Να σταματήσουμε να πετροβολάμε ο ένας τον άλλον, να κρατήσουμε τις διαφωνίες μας -επειδή βεβαίως υπάρχουν-, να ανεβάσουμε το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου και να αντιδράσουμε θεσμικά. Εμένα, προσωπικά, η λογική των δύο άκρων δεν με βρήκε ποτέ σύμφωνη. Δεν μπορεί να είναι άκρο το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ήμουν η πρώτη που είπα -και μάλιστα τότε πάλι πετροβολήθηκα-, ότι υπήρχαν στοιχεία, μέλη και υποστηρικτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., που ήταν απολογητές στη δίκη της 17 Νοέμβρη. Το είπα πρώτη. Αλλά, άλλο αυτό και ότι υπάρχουν κύτταρα εκεί μέσα, όπως και άνθρωποι οι οποίοι έχουν τη λογική της βίας μέσα τους, διότι όλο αυτό δεν έρχεται τυχαία. Πληρώνουμε μία σειρά γεγονότων τα οποία απλώς καθόμασταν και παρακολουθούσαμε».
Σε άλλο σημείο είπε: «Κάποιος μέσα στη Βουλή μου είπε ότι έχω αστική ευγένεια και αντιδρώ. Μα έχω αστική ευγένεια, όταν είμαι 20 χρόνια βουλευτής και δεν έχω ζήσει ποτέ έως τώρα τέτοιο υβρεολόγιο και τέτοιο επίπεδο στη Βουλή; Δεν είναι του επιπέδου του ελληνικού λαού. Εμείς οι Έλληνες είμαστε άνθρωποι οι οποίοι, όποιο μορφωτικό επίπεδο και αν έχουμε, δεν ξεκινάμε από το πρωί την ημέρα μας βρίζοντας και ανταλλάσσοντας ύβρεις ο ένας με τον άλλον. Και δικαίως ο πολίτης διερωτάται, "με το δικό μου πρόβλημα θα ασχοληθεί κανείς;"
Όλοι έχουμε κάνει λάθη στην ζωή μας και τα έχουμε πληρώσει και προσωπικά και επαγγελματικά. Πιστεύω ότι έκαναν λάθος οι συμπολίτες μας και ότι έχουν την προσωπική ευθύνη του πολίτη. Υπάρχει ευθύνη του πολίτη. Δεν είναι μάζα ο πολίτης, δεν είναι ανεύθυνος σε μια δημοκρατία. Καταλαβαίνω την οργή και την σέβομαι και λέει ο πολίτης, "γιατί να ψηφίσω εσάς, που μας φέρατε μέχρι εδώ;". Το καταλαβαίνω και το σέβομαι απολύτως. Αλλά, πέραν της στιγμιαίας έκφρασης, πρέπει να υπάρχει και μια πρόταση. Πρέπει να σου λέω και κάτι. Πρέπει να σου πω ότι θα σε βγάλω από την κρίση με τον α ή β τρόπο. Αυτοί οι άνθρωποι δεν λένε τίποτα. Οι άνθρωποι αυτοί είναι καρικατούρα πολιτικοί, είναι καρικατούρα της δημοκρατίας. Οι δήθεν υψηλοί τόνοι περί πατρίδας και έθνους... Όταν εμείς δίναμε την μάχη εναντίον της τρομοκρατίας -και εσείς το γνωρίζετε καλά, γιατί ήμασταν τρεις και ο κούκος-, πού ήταν αυτοί οι κύριοι; Πότε έδωσαν μια μάχη εναντίον σοβαρών, υπαρκτών κοινωνικών προβλημάτων και απειλών, εκείνη την εποχή για την δημοκρατία; Πού ήταν αυτοί; Δεν πιστεύω με κανένα τρόπο ότι υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ναζιστική τάση. Δεν το πιστεύω. Δεν ξέρω εάν είμαι εκτός τόπου και χρόνου, αλλά δεν το πιστεύω. Δεν πιστεύω ότι χαίρεται ο Έλληνας να χαιρετάει ναζιστικά και να περπατάει με το βήμα της χήνας».
Δημοσιογράφος: Έτσι όπως σας ακούω, θυμίζοντάς μου και τον τρόπο με τον οποίο ένας συγκεκριμένος κόσμος είχε αντιδράσει στις δολοφονίες της 17 Νοέμβρη, αναρωτιέμαι αν το σύνθημα "ως εδώ", που ειπώθηκε τότε -και νομίζω ότι ενεργοποίησε και ανακλαστικά δράσης μετά και είχαμε τα αποτελέσματα που είχαμε-, πιστεύετε ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί και σήμερα;
Ντ. Μπακογιάννη: «Πρέπει να ενεργοποιηθεί. Και εγώ απόψε στην Βουλή αυτό θα πω. Ας σοβαρευτούμε. Δεν έχουμε δικαίωμα πλέον. Δεν μπορεί η Ελλάδα να θρηνεί θύματα...
Η δημοκρατία είναι ένα λουλούδι, το οποίο αν δεν το ποτίζεις καθημερινά, μαραίνεται. Εμείς μαράναμε την δημοκρατία μας. Ας το δούμε ξεκάθαρα και ας δούμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη πλέον. Μέσα σε αυτή την ένταση, αυτή την κρίση, την ανέχεια του κόσμου, κινδυνεύουμε να καταλήξουμε στα άκρα και αυτό θα είναι θανάσιμο. Διότι θα ξαναφτιάξουμε την οικονομία μας. Θέσεις εργασίας θα ξαναβρεθούν. Η Ελλάδα δεν πρόκειται να πεθάνει, ούτε να καταστραφεί. Αν όμως έχουμε διαλύσει τον κοινωνικό ιστό της χώρας, εάν έχουμε μπει σε λογικές δογματισμού και εμφυλιοπολεμικές λογικές, αλίμονό μας».
Δημοσιογράφος: Υπήρξε μια δήλωση του επικεφαλής της σοσιαλιστικής ομάδας του ευρωκοινοβουλίου, Χάνες Σβόμποντα, ο οποίος συνέδεσε ευθέως το ζήτημα της ελληνικής προεδρίας, αμφισβήτησε την επάρκεια της ελληνικής κυβέρνησης μάλιστα να αναλάβει την προεδρία και το συνέδεσε αυτό με το θέμα της Χρυσής Αυγής και το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν προχωρά, ώστε να την θέσει εκτός νόμου...
Ντ. Μπακογιάννη: «Έπρεπε να ξέρει ότι εκτός νόμου μόνο στην χώρα του μπορεί να θέσει κάποιος ένα κόμμα, για λόγους ιστορικούς. Δεν θέλω να επεκταθώ. Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχει καμία σύγχρονη δημοκρατία στον κόσμο, στην οποία να μπορείς να θέσεις κόμματα εκτός νόμου. Η νομοθεσία και το Σύνταγμα το επιτρέπουν αυτό μόνο στην Γερμανία και την Τουρκία. Σας το λέω αυτό, για να μην νομίζετε ότι ο λαϊκισμός είναι αποκλειστικά ελληνικό προνόμιο. Περισσεύει και σε άλλες χώρες».
«ΑΘΗΝΑ 9.84» - ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου