Από τα ξημερώματα και για 6 μήνες
η Ελλάδα στην Προεδία της ΕΕ
Ο θεσμός και η ιστορία του... Η Προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ουσιαστικά είναι μια ευθύνη προς την λειτουργία του Συμβούλιο της ΕΕ. Η προεδρία είναι κυλιόμενη και η κάτοχος χώρα αλλάζει κάθε έξι μήνες. Δεν υπάρχει μόνο ένας πρόεδρος, την ευθύνη την λαμβάνει η κυβέρνηση της κατόχου χώρας η οποία επιτρέπει στη χώρα να επηρεάσει την πολιτική της ΕΕ κατά τη διάρκεια της θητείας της. Παρόλο που αλλάζει κάθε έξι μήνες, από το 2007 κάθε τρεις προεδρίες συνεργάζονται για ένα κοινό πολιτικό πρόγραμμα.
Όταν ιδρύθηκε το Συμβούλιο, το έργο του ήταν ελάχιστη και η προεδρία εναλλάσσονται μεταξύ καθενός από τα έξι μέλη, στη συνέχεια, κάθε έξι μήνες. Ωστόσο, δεδομένου του φόρτου εργασίας του Συμβουλίου, αυξήθηκε και ο αριθμός των μελών αυξήθηκε, η έλλειψη συντονισμού μεταξύ δύο διαδοχικών εξάμηνη Προεδρία εμπόδισε την ανάπτυξη των μακροπρόθεσμες προτεραιότητες για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Για να διορθωθεί η έλλειψη συντονισμού, η ιδέα των προεδριών τρίο προβλήθηκε όπου ομάδες των τριών διαδοχικών Προεδριών συνεργάστηκαν σε ένα κοινό πολιτικό πρόγραμμα. Αυτό τέθηκε σε εφαρμογή το 2007 και προβλέπεται ρητώς στις Συνθήκες της ΕΕ το 2009, με τη Συνθήκη της Λισαβόνας.
Μέχρι το 2009 , η Προεδρία είχε αναλάβει την πολιτική ευθύνη σε όλους τους τομείς της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και να διαδραματίσει έναν ζωτικής σημασίας ρόλο στην προώθηση των πολιτικών αποφάσεων υψηλού επιπέδου.
Η Συνθήκη της Λισαβόνας μείωσε τη σημασία της Προεδρίας, σημαντικά από επίσημα χωρίζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ταυτόχρονα χωρίσετε τις ρυθμίσεις του Συμβουλίου εξωτερικών υποθέσεων από τη διαμόρφωση Γενικών Υποθέσεων και δημιούργησε τη θέση του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας.
Όταν ιδρύθηκε το Συμβούλιο, το έργο του ήταν ελάχιστη και η προεδρία εναλλάσσονται μεταξύ καθενός από τα έξι μέλη, στη συνέχεια, κάθε έξι μήνες. Ωστόσο, δεδομένου του φόρτου εργασίας του Συμβουλίου, αυξήθηκε και ο αριθμός των μελών αυξήθηκε, η έλλειψη συντονισμού μεταξύ δύο διαδοχικών εξάμηνη Προεδρία εμπόδισε την ανάπτυξη των μακροπρόθεσμες προτεραιότητες για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Για να διορθωθεί η έλλειψη συντονισμού, η ιδέα των προεδριών τρίο προβλήθηκε όπου ομάδες των τριών διαδοχικών Προεδριών συνεργάστηκαν σε ένα κοινό πολιτικό πρόγραμμα. Αυτό τέθηκε σε εφαρμογή το 2007 και προβλέπεται ρητώς στις Συνθήκες της ΕΕ το 2009, με τη Συνθήκη της Λισαβόνας.
Μέχρι το 2009 , η Προεδρία είχε αναλάβει την πολιτική ευθύνη σε όλους τους τομείς της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και να διαδραματίσει έναν ζωτικής σημασίας ρόλο στην προώθηση των πολιτικών αποφάσεων υψηλού επιπέδου.
Η Συνθήκη της Λισαβόνας μείωσε τη σημασία της Προεδρίας, σημαντικά από επίσημα χωρίζει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ταυτόχρονα χωρίσετε τις ρυθμίσεις του Συμβουλίου εξωτερικών υποθέσεων από τη διαμόρφωση Γενικών Υποθέσεων και δημιούργησε τη θέση του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας.
Guardian:Δύσκολος περίπατος η ελληνική προεδρία στην ΕΕ -Ο Σαμαράς είναι αισιόδοξος αλλά κάποιοι «βλέπουν» και τρίτο πακέτο βοήθειας
Χαρακτηριστική είναι η ανάλυση που κάνει ο Guardian στις οικονομικές σελίδες του. Αναφέρει βεβαίως τη θετική εκφορά του πρωθυπουργικού λόγου «ο Σαμαράς είπε στους πολύπαθους Ελληνες ότι έφτασαν στο τέλος του σχεδίου οικονομικής βοήθειας, έπειτα από τέσσερα χρόνια λιτότητας και ότι το νέο έτος θα φέρει την προοπτική της ομαλότητας», αλλά εκφέρει και τον αντίλογο.
Οι αναλυτές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την αισιοδοξία της Αθήνας για τερματισμό των προγραμμάτων βοήθειας και σημειώνουν πως ένα τρίτο πακέτο βοήθειας θα έρθει και το 2014 στην Ελλάδα. Το γεγονός ότι δεν έχει επέλθει συμφωνία με τους δανειστές, ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα παραμένει ως ένα αγκάθι και ότι η Τρόικα ζητάει περαιτέρω μέτρα, οδηγεί στο συμπέρασμα πως η Ελλάδα δεν θα τα καταφέρει μόνη της.
Επιπλέον υπάρχει πάντα το βαρίδι του αποπληθωρισμού. Ενα από τα οικονομικά φαινόμενα που παρουσιάστηκαν στην ελληνική περίπτωση τον περασμένο Μάρτιο, και δεν φαίνεται να φεύγει άμεσα μέσα στο 2014.
Για αρκετούς, ανάμεσα σε αυτούς και οι Ελληνες αξιωματούχοι, θεωρούν πως η ελληνική προεδρία θα λειτουργήσει θετικά στην έξοδο της χώρας από την κρίση. Ακόμη και σε αυτή την εκδοχή, υπάρχει η... σκοτεινή πλευρά.
Ο οικονομολόγος, Ζόλτ Ντάρβας, ανώτερος συνεργάτης στο Ινστιτούτο Bruegel στις Βρυξέλλες, αντικρούει την αισιοδοξία που θέλει την προεδρία στην ΕΕ ως μια... πρόχειρη βόλτα ως εξής: «Θα είναι πολύ δύσκολη προεδρία για την Ελλάδα, λόγω των εσωτερικών προβλημάτων της, την αναποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης και του χρόνου που πιέζει μέχρι τις Ευρωεκλογές».
Η εφημερίδα, πάντως, αναφέρει πως η εμπιστοσύνη των επενδυτών έχει αυξηθεί προς την Ελλάδα. Η πίστη έχει ανακτηθεί και τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου επέστρεψαν στο 47% και είναι πλέον δελεαστικά.
Την ίδια στιγμή η ανεργία καταγράφει αριθμούς ρεκόρ, οι περικοπές στους μισθούς συνεχίζονται και αυτή η «εσωτερική υποτίμηση» ενδέχεται να συνεχιστεί και το 2014. Η δε κυβέρνηση Σαμαρά ζει σε ένα περιβάλλον πολιτικής αστάθειας εντός και εκτός κοινοβουλίου.
Για να δούμε...!
Χρόνια Πολλά! Καλή Χρονιά...!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου