Ψάλλεται ενταγμένος στο λειτουργικό πλαίσιο της Μ.
Σαρακοστής, τις πέντε πρώτες Παρασκευές,
τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος.
Ο Ακάθιστος Ύμνος
συνδέθηκε με τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή επειδή μέσα στην περίοδο της Νηστείας
εμπίπτει πάντοτε η μεγάλη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Είναι η μόνη
μεγάλη γιορτή, που λόγω του πένθιμου χαρακτήρα της Τεσσαρακοστής, στερείται
προεορτίων και μεθεορτίων. Αυτήν ακριβώς την έλλειψη έρχεται να καλύψει η
ψαλμωδία του Ακαθίστου.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Κατά το έτος 626 μ.Χ., και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος μαζί
με το βυζαντινό στρατό είχε εκστρατεύσει κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη
πολιορκήθηκε αιφνίδια από τους Αβάρους. Οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση
εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε
συνεργασία με τους Πέρσες ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης
Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της
Βλαχερνίτισσας και ενθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός
ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή επέμβαση, δημιούργησε τρικυμία και
κατάστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ οι αμυνόμενοι προξένησαν τεράστιες απώλειες
στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία
και να αποχωρήσουν άπρακτοι.
Στις 8 Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη, ως
τότε, απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του,
την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας
των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλλε τον από τότε
λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο», ευχαριστήρια ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του
Βυζαντινού κράτους, την Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη
του «τῇὑπερμάχῳστρατηγῷ».
ΚΟΝΤΑΚΙΟ
Ἦχος πλ. δ'.
Ἦχος πλ. δ'.
Τῇὑπερμάχῷστρατηγῷτὰ νικητήρια, ὡςλυτρωθεῖσατῶνδεινῶνεὐχαριστήρια, ἀναγράφω
σοι ἡ πόλις σου, Θεοτόκε· ἀλλ' ὡςἔχουσατὸ κράτος ἀπροσμάχητον, ἐκ παντοίων με
κινδύνων ἐλευθέρωσον, ἵνα κράζω σοί· Χαῖρε Νύμφη ἀνύμφευτε.
Δυο στίχοι από τον Ύμνο
χαῖρε, τῆς Βασιλείας τὸἀπόρθητοντεῖχος…
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΙΧΑΛΗΣ Η. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου