Τετάρτη 11 Ιουλίου 2018

Κλεισθενική βόμβα στα θεμέλια της τοπικής αυτοδιοίκησης .

Αποτέλεσμα εικόνας για τοπικες εκλογες 2019

* του Γιαννούλη Άκη


Φοιτητή Νομικής ΑΠΘ

Φωτογραφία του Άκης Γιαννούλης.

«Κλεισθένης 1». Έτσι ονομάζεται το νέο κυβερνητικό σχέδιο για την οργάνωση της τοπικής αυτοδιοίκησης το οποίο θα αντικαταστήσει τον «Καλλικράτη». Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί να καθιερώσει την απλή αναλογική ως τον τρόπο ανάδειξης των αιρετών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.). Μία τέτοια κίνηση ωστόσο θα έλυνε ή θα δημιουργούσε ακόμη περισσότερα προβλήματα;

Υπάρχουν δύο μεγάλες οικογένειες εκλογικών συστημάτων . Η μία είναι αυτή των πλειοψηφικών συστημάτων , ενώ η άλλη είναι αυτή των αναλογικών. 
Χαρακτηριστικό και συγχρόνως μεγαλύτερο πλεονέκτημα της πρώτης ομάδας είναι το γεγονός πως ευνοούν τη δημιουργία ισχυρών αυτοδύναμων κυβερνήσεων  και ότι εξασφαλίζουν την πολιτική σταθερότητα. 

Αντίθετα τα συστήματα που χαρακτηρίζονται ως αναλογικά χαρακτηρίζονται ως περισσότερο δημοκρατικά , διότι εξασφαλίζουν μεγαλύτερη πολυφωνία και προωθούν τη δημιουργία κυβερνήσεων συνεργασίας.

Όσον αφορά την Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες , τόσο για την ανάδειξη των μελών του κοινοβουλίου όσο και για την ανάδειξη των μελών των συμβουλίων των ΟΤΑ χρησιμοποιείται το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής. 

Ο συγκεκριμένος τρόπος εκλογής των αιρετών αρχόντων, συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των δύο προαναφερθέντων κατηγοριών. Εξασφαλίζει δηλαδή τον πλουραλισμό των απόψεων , συγχρόνως όμως μεριμνά για την κυβερνητική σταθερότητα  με τη θέσπιση κατώτατων ορίων συγκέντρωσης ψήφων για την εκλογή ενός αντιπροσώπου , αλλά και την καθιέρωση ενός bonus εδρών για το πρώτο κόμμα , ώστε να διευκολύνεται η δημιουργία ισχυρών κυβερνήσεων.

Τόσο το προϊσχύον σύστημα «Καποδίστριας», όσο και το ισχύον σύστημα «Καλλικράτης» προέβλεπε την ενισχυμένη αναλογική , ως τρόπο για την ανάδειξη των τοπικών αρχόντων. Κεντρικό ρόλο στα συμβούλια έχει ο Δήμαρχος/ Περιφερειάρχης , ο οποίος με την εκλογή του εξασφαλίζει ένα bonus των εδρών για την παράταξή του. Έτσι ο Δήμαρχος/Περιφερειάρχης έχοντας με αυτό τον τρόπο την πλειοψηφία εντός του συμβουλίου του έκαστου νομικού προσώπου μπορεί να υλοποιήσει χωρίς κανένα εμπόδιο το πρόγραμμά του.  

Δικλείδα ασφαλείας για να αποφευχθεί η ασυδοσία των συγκεκριμένων προσώπων είναι η καθιέρωση ειδικών πλειοψηφιών για τη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένα ζητήματα όπως τα οικονομικά. 

Με το σχέδιο «Κλεισθένης 1 », το οποίο καθιερώνει την απλή αναλογική αποσυνδέεται η εκλογή του ανώτατου τοπικού άρχοντα με τη διαδικασία σύνθεσης του δημοτικού/ περιφερειακού συμβουλίου . Με άλλα λόγια ο Δήμαρχος/ Περιφερειάρχης δεν είναι απαραίτητο να διαθέτει και την απόλυτη πλειοψηφία  των συμβούλων. Η συγκεκριμένη όμως ρύθμιση μόνο προβληματική θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί.

Η αδυναμία του νομοσχεδίου να λύσει τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών μπορεί να γίνει αντιληπτή με το εξής παράδειγμα. Ας υποτεθεί ότι Δήμαρχος/ Περιφερειάρχης εκλέγεται κατά το δεύτερο γύρο ο υποψήφιος , ο οποίος είχε τερματίσει δεύτερος στον πρώτο γύρο . Εφόσον , όμως η κατανομή των εδρών θα γίνει με βάση τα ποσοστά που έλαβε ο κάθε συνδυασμός στον πρώτο γύρο, ο Δήμαρχος/ Περιφερειάρχης όχι μόνο δε θα διαθέτει την απόλυτη αλλά ούτε και την απλή πλειοψηφία των συμβούλων. Θα είναι επομένως αναγκασμένος να βρίσκεται σε διαρκείς διαπραγματεύσεις για την επίλυση και των πιο απλών ζητημάτων. 

 Επιπροσθέτως οι ηττηθέντες διεκδικητές του δημαρχιακού/περιφερειακού θώκου θα  δύνανται να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στη εύρυθμη λειτουργία των νομικών προσώπων , καθυστερώντας ή και ματαιώνοντας επί σκοπού τη λήψη αποφάσεων. Για την αντιμετώπιση όμως των ζητημάτων των τοπικών κοινωνιών, είναι αναγκαία η γρήγορη λήψη αποφάσεων.

Ουσιαστικά , ο Δήμαρχος/Περιφερειάρχης καθίσταται όμηρος στα χέρια των αντιπάλων του , διότι είναι αναγκασμένος να τους εκλιπαρεί να μην σταθούν εμπόδιο στη λήψη αποφάσεων.  

Άλλωστε όσες φορές εφαρμόστηκε η απλή αναλογική το αποτέλεσμα ήταν η ακυβερνησία. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι οι βουλευτικές εκλογές που έλαβαν χώρα το 1989, οι οποίες έγιναν με απλή αναλογική και οδήγησαν σε πολιτική αστάθεια. Αυτή ήταν και η τελευταία φορά που έγιναν εκλογές με απλή αναλογική , καθώς το συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα χαρακτηρίσθηκε ως αποτυχημένο και επικίνδυνο.     

Εν κατακλείδι είναι αδήριτη ανάγκη η κυβέρνηση να αφήσει του μικροπολιτικούς τακτικισμούς και να μην τοποθετήσει την ωρολογιακή βόμβα που λέγεται «απλή αναλογική» στα θεμέλια των ΟΤΑ. Η εύρυθμη λειτουργία των  νομικών προσώπων για την τοπική αυτοδιοίκηση θεωρείται επιβεβλημένη ανάγκη να μην θυσιαστεί για την επίτευξη των μικροπολιτικών συμφερόντων.  

* Υπεύθυνος Οργάνωσης ΔΑΠ - ΝΔΦΚ Νομικής Σχολής ΑΠΘ
    

Μέλος Τομέα Επικοινωνίας και Τύπου ΚΕ.ΑΣ.Μ.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου