ΠΗΓΗ: protothema.gr και Αφροδίτη Γραμμέλη
Όταν οι γυναίκες βουλευτές αντιμετωπίζονται ως... ακροβάτες δωδεκάποντων ή ως αντικείμενα χυδαίου σχολιασμού
Πριν από αρκετά χρόνια η συνήθης φράση – σύνθημα στα φανάρια, η οποία χρησιμοποιούταν ως παρότρυνση ή ακόμη και παρατήρηση προς γυναίκες οδηγούς που δε συμμορφώνονταν με την ανδρική οδική αντίληψη ήταν “άντε, μωρή, να πλύνεις κανά πιάτο”. Φυσικά ο επιβήτορας οδηγός ένιωθε πως μετά το άκουσμά της ανοησίας ψήλωνε στα μάτια των υπολοίπων αρρένων που στέκονταν στις οδικές ουρές και οι οποίοι επικροτούσαν συνήθως με χασκόγελα ή σχόλια λίγο χειρότερα από την φράση του πρώτου. Αλίμονο σε όποιον τολμούσε να υπερασπιστεί την γυναίκα οδηγό, καθώς κάτι τέτοιο θα τον χαρακτήριζε στα μάτια των βαρέων βαρών αρσενικών τουλάχιστον ως γελοίο.
Ευτυχώς, με το πέρασμα του χρόνου βρέθηκε το αντίδοτο όπως συμβαίνει σχεδόν με κάθε δηλητήριο. Για την ακρίβεια βρέθηκε η γυναίκα εκείνη που σκαρφίστηκε μία ανάλογη _ δυστυχώς_ φράση που φρέναρε λίγο τον υπερχειλίζοντα ανδρισμό της ασφάλτου αλλά κούμπωσε ως απάντηση: “Εχω έναν ηλίθιο σαν εσένα στο σπίτι να μου τα πλένει”.
Το συγκεκριμένο παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό όχι μόνο γιατί μπορεί να απεικονίσει πολύ εύστοχα το λεκτικό μπούλινγκ όπως αυτό καταγράφεται από την παρεξηγημένη έννοια του μάγκα απέναντι σε γυναίκες αλλά γιατί αποδεικνύει ότι το μπούλινγκ έχει θέση όχι μόνο στις λεωφόρους αλλά παντού.
Μόνο που πλέον είμαστε υποψιασμένοι. Τόσο που η είδηση πως βρέθηκαν κάποιοι φωστήρες οι οποίοι ξαφνικά ανέσυραν γυμνές φωτογραφίες της Νόνης Δούνια από την περίοδο που εργαζόταν ως μοντέλο διόλου ξάφνιασε. Ηταν δυστυχώς αναπόφευκτο να πέσει μέσα στην αρένα των κοινωνικών δικτύων ένα τέτοιο χυδαίο επιχείρημα μίσους και προσβολής. Η καλύτερη απάντηση ήρθε φυσικά από την ίδια η οποία ούτε καν ασχολήθηκε, ούτε καν μπήκε σε διαδικασία να σχολιάσει τα όσα συνέβησαν. Συνέχισε να δίνει το παρών στη Βουλή και στις κοινοβουλευτικές υποχρεώσεις της ατάραχη και στρέφοντας την πλάτη της σε όσους θεώρησαν πως την συκοφαντούσαν.
Σε έναν ιδανικό κόσμο, αυτό που λογικά θα συζητιόταν, θα ήταν κάτι άλλο. Το γεγονός ότι η κυρία Δούνια παρά το γεγονός ότι είχε πολλές προτάσεις και θα μπορούσε να συνεχίσει να ποζάρει ως μοντέλο ή να θερίζει τα κέρδη της καριέρας της έστρεψε το βλέμμα της στην οικογένειά της. Κάθε πρωί πηγαίνει τα παιδιά της από τον Πειραιά στην άλλη άκρη του νομού Αττικής σχολείο. Τα παίρνει και το μεσημέρι προκειμένου να προλάβει να τα πάει στις προπονήσεις τους. Τη Ρία στην καλλιτεχνική κολύμβηση και τον Στάθη στην πισίνα όπου κολυμπά με τα χρώματα του Ολυμπιακού. Επιλογή της συνειδητή να συνεχίσει έτσι και σε καμία περίπτωση η συγκεκριμένη συνθήκη δε χρησιμοποιήθηκε ως επιχείρημα καλής και ιδανικής μητρότητας από την ίδια.
Φυσικά κάτι τέτοιο εφόσον είναι επιλογή και όχι δραματική κατάσταση, εφόσον είναι θετική εικόνα και όχι αρνητική από αυτές που γεννούν σχόλια και συζητήσεις σε πάνελ και gossip ιστοσελίδες παρακάμφθηκε για να ανασυρθούν οι φωτογραφίες. Κάπως έπρεπε να χορτάσει το μάτι που μένει πεινασμένο πίσω από την κλειδαρότρυπα κάπως έπρεπε να “τσαλακωθεί” μια τόσο όμορφη εικόνα όπως αυτή της κυρίας Δούνια. Μόνο που οι συγκεκριμένες φωτογραφίες είναι επαγγελματικές και φυσικά την εποχή που δημοσιεύτηκαν θεωρήθηκαν πολύ καλή καλλιτεχνική δουλειά.
Μέχρι τώρα δεν υπήρξε επίσημα τουλάχιστον κάποια απάντηση ή καταδίκη από κάποιον επίσημο φορέα παρά μόνο μεμονωμένες περιπτώσεις ευαίσθητων γυναικών που μέσω των προσωπικών λογαριασμών τους στα κοινωνικά δίκτυα υπερασπίστηκαν μια γυναίκα που βρέθηκε εν μέσω κακόβουλων σχολίων.
Η καλτσοδέτα και η μούμια
Αλλά ακόμη και όταν υπήρχε επίσημη θέση ή αντίδραση όπως αυτή που συνέβη με πρωταγωνίστρια την Ευρωβουλευτή σήμερα, Εύα Καϊλή δεν ήταν τόσο καταλυτική ώστε να καταλαγιάσει τον σεξισμό. Αξίζει να σημειωθεί πως πριν από οκτώ χρόνια, το 2011, η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ σε μία αρκετά δύσκολη φάση της πραγματοποιούσε συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όταν ο Σωκράτης Ξυνίδης απευθύνθηκε στην Εύα Καϊλή λέγοντας μεταξύ άλλων, «Σιγά την καλτσοδέτα».
Η αντίδραση της κυρίας Καϊλή ήταν άμεση καθώς προσέφυγε στο Πειθαρχικό του κόμματος ζητώντας την τιμωρία του συναδέλφου της. Σε συνέντευξη που έδωσε λίγο αργότερα στα “Παραπολιτικά” είχε αποκαλύψει: ««Αισθάνθηκα ότι αυτό θα τον χαρακτηρίζει σε όλη του τη ζωή, γιατί εγώ είμαι γυναίκα. Όταν ένας άνδρας εκφράζεται με αυτόν τον τρόπο, κάτι δείχνει για εκείνον. Λυπήθηκα πολύ για τις γυναίκες της οικογένειάς του. Υπάρχουν και στο εξωτερικό τέτοιες περιπτώσεις, ενώ υπήρξαν και εδώ πολύ περισσότερες. Είμαστε μια πολύ κλειστή κοινωνία. Έχω στενοχωρηθεί πάρα πολύ. Είχα καταγγείλει τρεις υπουργούς της δικής μου κυβέρνήσης στο Πειθαρχικό του κόμματός μου, οι οποίοι πλέον δεν είναι στην πολιτική σκηνή και εύχομαι να μην επιστρέψουν, γιατί μια συγγνώμη δεν είπαν ποτέ. Ο Καστανίδης, ο Ξυνίδης και ο Κουτμερίδης είχαν κάνει υποτιμητικά σχόλια, όχι για τις απόψεις μου, αλλά για το ποια είμαι εγώ που μιλάω. Οι… ογκόλιθοι αυτοί, που δεν άφησαν και τίποτα πίσω τους».
Η λίστα είναι μεγάλη και αφορά κυρίες από όλες τις παρατάξεις. Η Ολγα Κεφαλογιάννη βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις γυναίκες οι οποίες όσο και αν προσπαθούν να το αποφύγουν πάντοτε θα βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα χυδαίο σχόλιο το οποίο θα αφορά το σώμα τους ή την επιλογή τους να ντυθούν όπως εκείνες ήθελαν. Η βουλευτής της ΝΔ έχει εξομολογηθεί σε πολλές συνεντεύξεις της τα όσα έχει υποστεί αλλά και το πώς έχει αποφασίσει να τα αντιμετωπίσει. Η Ελενα Ράπτη για πολλά χρόνια χαρακτηριζόταν ως η “Μπάρμπι της πολιτικής” ενώ ο φακός των φωτογράφων την ακολουθούσε μέχρι την παραλία όταν έκανε διάλειμμα από την καταδίωξή της προκειμένου να αποκαλυφθούν οι σύντροφοί της.
Η Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου έπεσε πολλές φορές θύμα λεκτικών επιθέσεων με αποκορύφωμα την φράση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Συρμαλένιου, “Ωραίο στυλ έχεις, μωρή”...
Η Τασία Χριστοδουλοπούλου χαρακτηρίστηκε σε κάθε εμφάνισή της τηλεοπτική και μη με επιθετικούς προσδιορισμούς οι οποίοι δεν τιμούν όποιον τους εκφέρει και συχνά πυκνά εντός των κοινωνικών δικτύων, την ακολουθούσε ως λεζάντα η λέξη “Μούμια” η οποία ψιθυριζόταν ακόμη και σε πηγαδάκια της Βουλής.
Για διαφορετικούς λόγους η Εφη Αχτσιόγλου όσο κι αν προσπάθησε να συζητηθεί για την υπουργική δράση της είδε να γράφονται και να λέγονται πολύ περισσότερα για την εμφάνισή της αλλά και τις ενδυματολογικές επιλογές της. Για την Κατερίνα Νοτοπούλου το βάρος δόθηκε στον σωματότυπο αλλά και σε κάποιες στυλιστικές επιλογές οι οποίες δεν θεωρήθηκαν και τόσο επιτυχημένες. Ωστόσο η κριτική που ασκήθηκε δεν έγινε με όρους του χώρου της μόδα αλλά μάλλον έγειραν προς την πλευρά της ποδοσφαιρικής ορολογίας.
Φυσικά, το μπούλινγκ δεν ασκείται μόνο από άνδρες σε γυναίκες. Ενίοτε κάποιες γυναίκες αποδείχθηκαν σκληρότερες από τους άρρενες συναδέλφους τους στην πολιτική. Αξέχαστη η συνέντευξη που πήρε η Σία Κοσιώνη από την Ζωή Κωνσταντοπούλου. Οχι για τις πολιτικές ειδήσεις που προέκυψαν φυσικά αλλά για την επίθεση που εξαπέλυσε η πολιτικός στη δημοσιογράφο αφήνοντας ανεπίτρεπτες αιχμές για την οικογενειακή κατάστασή της. Ο κατάλογος είναι μακρύς και πολλές είναι αυτές που έχουν να αφηγηθούν τουλάχιστον ένα περιστατικό λεκτικής επίθεσης που προσβάλει όχι μόνο τη γυναίκα αλλά τον άνθρωπο γενικότερα. Οσο παραμένουμε παρατηρητές ή χειροκροτητές ανάλογων περιστατικών το μπούλινγκ όχι μόνο θα ενισχύεται αλλά και θα απενοχοποιείται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου