ΠΗΓΗ: lastpoint.gr
Γράφει η Βασιλική (Βάσια) Αναστασίου, Δικηγόρος / Δημοσιογράφος / Eπικοινωνιολόγος, Αναπλ. Γραμμ. Επικοινωνίας Κίνημα Αλλαγής
Το επίπεδο του πολιτισμού μιας χώρας κρίνεται από τον τρόπο που συμπεριφέρεται θεσμικά ένα κράτος στα παιδιά, στους αδύναμους και στα ζώα. Σε περιόδους κρίσης ακόμα περισσότερο τα ανωτέρω παραμελούνται.
Η αναδοχή και η υιοθεσία έχει αναλυθεί επιστημονικά από εξειδικευμένους επαγγελματίες γιατρούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς. Θεωρώ ότι στην ουσία του ζητήματος δεν μπορεί να παρέμβει κάποιος χωρίς εξειδικευμένη γνώση. Όμως σε ότι αφορά την πολιτική εποπτεία και προσέγγιση χωρούν διάφορες αναγνώσεις.
Δεν είναι καθόλου σπάνιο στην εποχή μας γυναίκες που επιθυμούν να αποκτήσουν παιδί, ξεπερνώντας τα εμπόδια της οικονομικής κρίσης να μην έχουν την βιολογική δυνατότητα. Είναι αλήθεια πως η οικονομική αστάθεια και το άγχος που συνεπάγεται έχουν αυξήσει κατακόρυφα το φαινόμενα της υπογονιμότητας στην χώρα μας. Βάσει στατιστικών ερευνών ένα στα έξι ζευγάρια στην Ελλάδα αντιμετωπίζει δυσκολία στην τεκνοποίηση.
Παράλληλα, η επιστημονική πρόοδος που σημειώνεται σε θέματα υποβοηθούμενης γονιμοποίησης είναι τεράστια. Το κόστος μπορεί να είναι όμως πολύ υψηλό, ειδικά σε περίπτωση που απαιτούνται πολλές προσπάθειες. Στον κρατικό τομέα οι αντίστοιχες μονάδες δεν είναι πολλές. Στον ιδιωτικό τομέα είναι περισσότερες όμως απαιτείται οικονομική επιβάρυνση για τις γυναίκες ή το ζευγάρι, με το κράτος να καλύπτει ένα πολύ μικρό μέρος των εξόδων. Και όλα αυτά ενώ προβληματιζόμαστε για το δημογραφικό μας πρόβλημα και ανησυχούμε για την γήρανση του πληθυσμού μας.
Συγχρόνως η υιοθεσία παγκοσμίως είναι μια ιστορία με πολλές πτυχές. Κατά πόσο μάλλον στην χώρα μας, όπου η έλλειψη οργάνωσης και η γραφειοκρατία στέκονται εμπόδιο εδώ και χρόνια στα ενδιαφερόμενα ζευγάρια.
Μόλις το 2018 θεσμοθετήθηκε η υιοθεσία από ομοφυλόφιλα ζευγάρια, μια ρύθμιση αυτονόητη που όμως η ελληνική κοινωνία δεν είναι ουσιαστικά έτοιμη να δεχτεί αφού η σεξουαλική προτίμηση δυστυχώς είναι ένα από τα κύρια αντικείμενα bullying για τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια και ως συνέπεια για τα παιδιά τους. Επιπροσθέτως, το 40% των αιτήσεων για υιοθεσία είναι από μόνες γυναίκες όπου εκεί η δυσκολία απόκτησης παιδιού είναι ακόμα μεγαλύτερη. Τέλος, τα παιδιά με σοβαρά σωματικά ή ψυχικά προβλήματα πρέπει να έχουν την ισότιμη δυνατότητα αναδοχής, αφού χρειάζονται και αυτά μια οικογένεια.
Σε ότι αφορά τις κρατικές υπηρεσίες, από τις 300 περίπου αιτήσεις που δέχονται ετησίως για υιοθεσία, μόνο οι 75 προχωράνε επιτυχώς, ενώ κοντά στα 3000 παιδιά διαμένουν σε ιδρύματα ανά την επικράτεια. Φυσικά και προτεραιότητα είναι η ενδελεχής έρευνα και αξιολόγηση των επίδοξων γονέων ούτως ώστε τα παιδιά να έχουν επιτέλους μια όμορφη ζωή.
Το παράλογο έγγυται σε περιπτώσεις όπου ένα ζευγάρι ακολουθεί την προβλεπόμενη διαδικασία επιτυχώς και τελικά απορρίπτεται. Ήταν συγκλονιστική για εμένα η πρόσφατη αποκάλυψη της Ρούλας Κορομηλά στην συνέντευξη που παραχώρησε στον Νίκο Χατζηνικολάου όπου ανέφερε ότι φρόντισε για πολλούς μήνες ένα μικρό παιδί το οποίο βρισκόταν σε ίδρυμα και τελικά δεν κατάφερε να το υιοθετήσει.
Έχει σημασία να μάθουμε εμείς οι νεότεροι για δύο μεγάλες τομές στο οικογενειακό δίκαιο που συνδέονται άρρηκτα με τις πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ το 1982-83 και στη συνέχεια το 1996-97. Ο πολιτικός γάμος και η ισότητα των φύλων στην πράξη, ήταν δύο τεράστιες κατακτήσεις στο οικογενειακό δίκαιο το 1982-83. Στον τομέα της υιοθεσίας, της επιτροπείας ανηλίκων και της δικαστικής συμπαράστασης η μεγάλη τομή έγινε το 1996 με τον ν. 2447/1996. Το αυτονόητο για εμάς σήμερα, αυτό που βρήκαμε έτοιμο αν θέλετε, μέχρι πριν λίγα μόλις χρόνια δεν υπήρχε.
Όπως είχε πει ο Μενέλαος Λουντέμης «Ειπώθηκαν ‘’Αλήθειες’’ που ντράπηκαν και οι ίδιες, αφού δεν ντράπηκαν τα στόματα που τις έλεγαν». Διαβάζοντας ιστορίες για αγοροπωλησίες παιδιών και κυκλώματα που έκλεβαν παιδιά και τα παρουσίαζαν σε εικονικές γέννες με πλαστά έγραφα, οφείλουμε σαν πολιτεία, με ενιαία γραμμή να φροντίσουμε ώστε να είναι αυτές οι τελευταίες.
Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην ευκαιρία να ζήσει μια ΚΑΝΟΝΙΚΗ ζωή!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου