Ο κος. Βασίλης Γεωργιάδης
Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητήριου
Κεντρικής Μακεδονίας
μιλά στους Μαρκόπουλος Χ. Θωμά
και Καραγεωργίου Μπάμπη
και στα φιλόξενα:
LastPoint.gr
GnomiKilkisPaionias
Off The Record News
Πως θεωρείς ότι θα κινηθεί η αγορά το επόμενο χρονικό διάστημα; Τι σου λένε οι άνθρωποι της αγοράς, τι feedback έχεις;
Μετά την τυπική λήξη των lockdown, το «άνοιγμα» της ελληνικής οικονομίας και των παραγωγικών της κλάδων υπάρχει εμφανής διάθεση τόσο από την πλευρά των επιχειρηματιών, όσο και των καταναλωτών να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Εστίαση και λιανεμπόριο, κλάδοι της οικονομίας που αποτελούν την ατμομηχανή της τοπικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις. Οι τάσεις αυτές, κυρίως αναφορικά με το λιανεμπόριο, θα αποτυπωθούν καλύτερα στο τέλος του μήνα, με το πέρας του γνωστού πλέον και στους Έλληνες Black Friday. Οι περισσότεροι καταναλωτές άλλωστε είναι συγκρατημένοι αυτή την περίοδο εν αναμονή των εκπτώσεων. Θα υπάρξει συνεπώς τότε σαφέστερη εικόνα και πιο ασφαλής πρόβλεψη για το πώς θα λειτουργήσει η αγορά κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Πως κρίνεις την μέχρι τώρα διοίκηση σε ότι αφορά Δήμο Θεσσαλονίκης και Περιφ. Κεντρικής Μακεδονίας; Θεωρείται ως Επιμελητήριο ότι υποστηρίζουν δυναμικά οι θεσμοί ώστε να δοθεί ώθηση στην τοπική οικονομία της Θεσσαλονίκης;
Η περίοδος που διανύουμε, με την έλευση της πανδημίας κυρίως και έπειτα, παρουσίασε ιδιαίτερες προκλήσεις για την τοπική οικονομία της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Τόσο ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Ζέρβας, όσο και ο Περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας κατόρθωσαν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να θωρακίσουν την τοπική οικονομία στο μέτρο που ο θεσμικός τους ρόλος τους επέτρεψε. Ο δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε σε μείωση δημοτικών τελών και ειδικά κατά τη διάρκεια των lockdown απήλλαξε τις επιχειρήσεις που διέκοψαν υποχρεωτικά τη δραστηριότητά τους από δημοτικά τέλη. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας από την άλλη στήριξε πρώτη μέσα από το πρόγραμμα «Διέξοδος», ύψους 200 εκ. ευρώ, περίπου 7.000 τοπικές επιχειρήσεις και 25.000 θέσεις εργασίας με τη μορφή επιχορήγησης. Οι παραπάνω δράσεις καταδεικνύουν ξεκάθαρα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και ώθηση της τοπικής οικονομίας και δεν καθορίζονται όλα από τις βουλές του κεντρικού κράτους.
Υπάρχουν προγραμματισμένα μεγάλα projects -κοινωνικού, τεχνοκρατικού ή και ακαδημαϊκού χαρακτήρα- που διοργανώνονται από το Οικονομικό Επιμελητήριο και θα τα δούμε να εξελίσσονται το επόμενο διάστημα;
Το Οικονομικό Επιμελητήριο βρίσκεται σε μόνιμη σχέση αλληλεπίδρασης με την αγορά εργασίας και τον κόσμο του επιχειρείν. Συζητάει με ανθρώπους της αγοράς, αφουγκράζεται φόβους - ανησυχίες και παρεμβαίνει κατάλληλα για να θεραπεύσει τα προβλήματα - αδυναμίες που εντοπίζει. Στην κατεύθυνση αυτή κατά καιρούς δημιουργούνται στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης, τα οποία προσφέρουν στους ωφελούμενους εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, απαραίτητες στη σύγχρονη αγορά εργασίας. Παράλληλα, το Οικονομικό Επιμελητήριο υλοποιεί διαρκώς σεμινάρια εξειδίκευσης για τα μέλη του, με τα οποία μπορούν να βελτιώσουν τους όρους απασχόλησής τους αλλά και να αναζητήσουν νέες ευκαιρίες στο επιχειρηματικό τους περιβάλλον.
Υγειονομική και κοινωνική κρίση κορονοϊού, εθνικά και τοπικά lockdowns. Πως βλέπεις να εξελίσσεται η κατάσταση; Είσαι αισιόδοξος για το χειμώνα 2021-2022;
Η τοπική αγορά της Θεσσαλονίκης αλλά και της χώρας συνολικά, βρίσκεται σε μια παρατεταμένη περίοδο αβεβαιότητας εδώ και σχεδόν δύο έτη, από την έλευση της πανδημίας και έπειτα. Τα lockdown πάγωσαν μεγάλα τμήματα της ελληνικής οικονομίας και δημιούργησαν πρωτοφανείς συνθήκες λειτουργίας στα υπόλοιπα. Ο εμβολιασμός δυστυχώς στη χώρα μας δείχνει να μην κινείται στα επιθυμητά επίπεδα, τα κρούσματα είναι υψηλά και το σύστημα υγείας πιέζεται. Ήδη βλέπουμε ότι τα μέτρα προστασίας εφαρμόζονται πλέον στο λιανεμπόριο και υπάρχει αύξηση σχετικών προστίμων για τους παραβάτες. Ο έλεγχος των πιστοποιητικών εμβολιασμού, νόσησης, διαγνωστικών ελέγχων αναμφίβολα θα δημιουργήσει δυσκολίες σε ορισμένους επιχειρηματίες του κλάδου. Αφενός δε διαθέτουν όλοι την απαραίτητη στελέχωση σε επίπεδο προσωπικού για να υποστηρίξουν στο βέλτιστο βαθμό τους ελέγχους αυτούς, αφετέρου υπάρχει ένα μικρό αλλά ιδιαίτερα επιθετικό κομμάτι καταναλωτών το οποίο αντιδρά έντονα, δε συνεργάζεται και δημιουργεί προβλήματα στους εργαζομένους που πραγματοποιούν τους ελέγχους. Η αίσθησή μου είναι ότι η χώρα δεν πρόκειται να επιστρέψει σε τοπικά – εθνικά lockdown, όπως τουλάχιστον τα ζήσαμε στα πρώτα στάδια της πανδημίας. Παρόλα αυτά, το επόμενο διάστημα θα απαιτήσει ιδιαίτερη προσοχή και σοβαρότητα τόσο από τους επιχειρηματίες του κλάδου, όσο και τους καταναλωτές, έτσι ώστε να κρατηθεί η πανδημία υπό έλεγχο. Είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για ομαλή λειτουργία της αγοράς, αν φτάσουμε σε επίπεδο 100% πληρότητας στις κλίνες ΜΕΘ της χώρας. Ας αναλάβουμε λοιπόν όλοι τις ευθύνες μας, στο κομμάτι που μας αναλογούν.
Ποιο θεωρείς ότι είναι σήμερα το μεγαλύτερο παράπονο του απλού, λαικού, καθημερινού κόσμου της αγοράς; Κυρίως των μικρομεσαίων.
Ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, οι καθημερινοί άνθρωποι της αγοράς έχουν έρθει αντιμέτωποι με πολλά εμπόδια την τελευταία δεκαετία. Η οικονομική κρίση έφερε λουκέτα σε εκατοντάδες επιχειρήσεις, κυρίως τις μικρές και μικρομεσαίες, δημιούργησε τεράστια ανεργία και ανακατατάξεις στην αγορά. Η έξοδος από τα μνημόνια, η επιστροφή μετά από χρόνια σε σχετική ομαλότητα, συνοδεύτηκε δυστυχώς από την έλευση της πανδημίας και τις γνωστές πλέον στον καθένα μας συνέπειες στον παραγωγικό – επιχειρηματικό ιστό. Οι παραπάνω συνθήκες δημιούργησαν και δημιουργούν ένα παρατεταμένο αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας σε όσους ασκούν το επιχειρείν. Το γνωστό «δεν ξέρω τι μου ξημερώνει» που ακούγεται καθημερινά από τα χείλη των απλών, καθημερινών ανθρώπων της αγοράς. Το αίσθημα ανασφάλειας αναμένεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα, μιας και η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, μεταφορών και του ενεργειακού κόστους αναμένεται να πυροδοτήσει κλίμα ακρίβειας, το οποίο σαφώς θα πλήξει και τη χώρα μας. Η διαχρονική αυτή αβεβαιότητα κατά τη γνώμη μου αποτελεί το μεγαλύτερο παράπονο του επιχειρηματικού κόσμου, καθώς δεν επιτρέπει στους επαγγελματίες να αναπτυχθούν ορθολογικά και να επενδύσουν στο μέλλον. Στρατηγικός στόχος του Οικονομικού Επιμελητηρίου αποτελεί η αντιμετώπιση της παρατεταμένης ανασφάλειας στον κόσμο της αγοράς και η δημιουργία φιλοεπενδυτικού κλίματος μέσα από στοχευμένες δράσεις και προτάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου