Το gaming μας βοηθά να γίνουμε καλύτεροι
Χρόνια τώρα έχουμε ανθρώπους μικρών και μεγάλων ηλικιών να κατακρίνουν και να καταδικάζουν το gaming. Παρόλο που όταν ξεπεραστούν κάποια όρια, θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα, τώρα έχουμε επιστημονικά στοιχεία για να τους αποδείξουμε ότι, όπως όλα τα πράγματα, έχει και αυτό τη θετική του πλευρά.
Στο επιστημονικό περιοδικό American Psychologist μπορούμε να διαβάσουμε το άρθρο των Ιsabela Granic, Adam Lobel και Rutger C. M. E. Engels, το οποίο υποστηρίζει ότι τα video games μπορούν να ενισχύσουν διάφορους τομείς του παίχτη, ανάλογα με τη διάρκεια και το είδος του παιχνιδιού. Κάθε genre μας ενδυναμώνει διαφορετικές ικανότητες, με τα shooters και τα πιο ανταγωνιστικά παιχνίδια να ενισχύουν την τρισδιάστατη χωρική μας αντίληψη, τα αντανακλαστικά και την περιφερειακή όραση, ενώ τα παιχνίδια στρατηγικής και τα role playing games (RPGs) ενισχύουν την ικανότητα να λύνουμε προβλήματα, την ταχύτητα λήψης αποφάσεων και οδηγούν σε καλύτερους βαθμούς.
Η πλήρης λίστα με τα προτερήματα είναι λίγο πιο εκτενής και περιλαμβάνει τα εξής: βελτιωμένο προσανατολισμό, βελτιωμένη λήψη αποφάσεων, καλύτερη μνήμη, αυξημένη παρατηρητικότητα, ενίσχυση της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, λιγότερο άγχος, ενισχυμένη λογική σκέψη, μεγαλύτερη συναισθηματική αντοχή και, τέλος, βελτίωση στους τομείς των θετικών επιστημών. Βέβαια, δεν είναι δυνατόν να μετρήσουμε καθοριστικά αν το gaming είναι αυτό που οδηγεί σε καλύτερες καριέρες στον τομέα των θετικών επιστημών ή αν οι ήδη ταλαντούχοι άνθρωποι σε αυτούς τους τομείς απλά τυχαίνει να ασχολούνται με το gaming. Όπως και να έχει όμως, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι υπάρχει μία σύνδεση.
Στο παρακάτω σχήμα μπορούμε να δούμε όλα τα παιχνίδια που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη. Όπως βλέπουμε, οι ερευνητές χώρισαν τα games με βάση δύο χαρακτηριστικά, πόσο πολύπλοκα και πόσο κοινωνικά είναι. Το πιο πολύπλοκο παιχνίδι της έρευνας ήταν το Starcraft II, ίσως το πιο απαιτητικό strategy game που δημιουργήθηκε ποτέ, όπως μας αποδεικνύουν οι αμέτρητοι professional gamers του και το πιο απλό το Guitar Hero V. Στον άξονα της κοινωνικότητας, το πιο κοινωνικό ήταν φυσικά ο βασιλιάς τον MMORPG, το World of Warcraft, και το πιο "μη κοινωνικό" ήταν το Halo 4 σε solomode.
Εκτός όμως από όλα αυτά τα θετικά που μας προσφέρουν, σύμφωνα με την έρευνα, τα video games μας βοηθούν έτσι ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς τους ίδιους μας τους εαυτούς, και εντός αλλά και εκτός του παιχνιδιού. Σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής ψυχολογίας, αν λέμε σε ένα παιδί από μικρό ότι είναι έξυπνο τότε ενθαρρύνουμε μία ιδιότητά του. Το παιδί αυτό μεγαλώνοντας πιστεύει ότι η εξυπνάδα του είναι ένα εκ γενετής χαρακτηριστικό που δεν μπορεί να βελτιωθεί ή να παρακμάσει. Αν όμως του εξυμνούμε τις προσπάθειες, όπως για παράδειγμα: "τι έξυπνα που έλυσες αυτό το puzzle", τότε ενισχύουμε την ίδια την προσπάθειά του. Σε αυτήν την περίπτωση το παιδί θα πιστεύει ότι η νοημοσύνη του δεν είναι ένα έμφυτο προσόν, αλλά το αποτέλεσμα της δουλειάς του και φυσικά με περισσότερη δουλειά θα μπορέσει να βελτιωθεί ακόμα πιο πολύ.
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι αυθεντίες στην επιβράβευση, η ίδια τους η ζωή βασίζεται σε αυτήν την ικανότητα, καθώς αν δεν καταφέρουν να εμπλέξουν τον παίχτη δεν θα τον κρατήσουν και θα σβήσουν στην ιστορία, μένοντας στα ράφια των καταστημάτων. Κάθε προσπάθεια του παίχτη λαμβάνει άμεσα το αποτέλεσμά της, θετικό ή αρνητικό, κάνοντάς τον να απολαμβάνει τη νίκη του ή να πεισμώνει και να βελτιώνει μόνος του τα απαραίτητα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να κατακτήσει αυτήν τη νίκη.
Μπορούν πράγματι να μετατρέψουν κάθε αγγελούδι σε έναν σατανικό serial killer; Φυσικά και όχι. Ακόμα και τα πιο βίαια παιχνίδια προσφέρουν συναισθηματική αποφόρτιση και βοηθούν στην αυτοσυγκράτηση, γιατί αν θέλουν να τα τερματίσουν πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσουν να πυροβολούν κάθε χαρακτήρα.
Όταν μάλιστα αυτά τα παιχνίδια είναι ομαδικά, τότε προωθείται ακόμα περισσότερο η ικανότητα της αυτοσυγκράτησης, ενώ ταυτόχρονα προωθείται και η συνεργασία με την ομαδικότητα. Παρατηρήθηκε ότι παιδιά που παίζουν βίαια παιχνίδια μαζί με τους φίλους τους, είναι πιο εξυπηρετικά και προστατευτικά προς τα μέλη οποιασδήποτε ομάδας στην οποία ανήκουν, είτε στο σχολείο, είτε στην εργασία, είτε και σε κάποια αθλητική ομάδα. Το καλύτερο είναι ότι αυτή η συμπεριφορά αδελφότητας είναι ανθεκτική στο πέρασμα του χρόνου, ακόμα και αν ο άνθρωπος σταματήσει να ασχολείται με αυτά τα games.
Συνοψίζοντας, διαπιστώνουμε πως το gaming μπορεί να βοηθήσει στην εξέλιξη και βελτίωση των δεξιοτήτων (τεχνικών και κοινωνικών) ενός ανθρώπου και δεν είναι τόσο επιβλαβές όπως παρουσιάζεται από διάφορες κοινωνικές ομάδες. Βέβαια, πρέπει να έχουμε πάντα υπόψιν μας πως η υπερβολική ενασχόληση με αυτό έχει πάντα αρνητικές συνέπειες, οπότε απαιτείται πάντα προσοχή από τη δικιά μας πλευρά.
Πηγή: redbull.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου