Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

17.11, πάλι (!)

Αποτέλεσμα εικόνας για εθνικο μετσοβιο πολυτεχνειο

Σιδηροπούλου Νένα
Φοιτήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ
Μέλος ΚΕΑΣΜ -  Διεύθυνση Επικοινωνίας και Τύπου


Τα γεγονότα, οι πληροφορίες, ο τρόπος μετάδοσης, οι ποικιλόμορφες ιστορίες
γύρω από τον Νοέμβριο του 1973 στην Ελλάδα είναι ανοιχτά. Δεν θα εισέλθω
στον προβληματισμό “Γιατί δεν κλείνουν;”. Θα εκφράσω κάποιες σκέψεις
βασιζόμενες, όσο μπορεί να γίνεται, σε ανόθευτη ιστορία. Και ας ξεκινήσουμε
από την ιδεολογική αφετηρία - βάση, το ενεργά επαναστατικό Παρίσι του 1968.

Οι φοιτητές επηρεασμένοι από ηγέτες κομμουνιστικών κινημάτων έγιναν πιο
ριζοσπαστικοί. Κάπως έτσι ανώδυνα δημιουργήθηκαν και έδρασαν
σοσιαλιστικά κόμματα. Στην Ελλάδα το ‘73 οι φοιτητές αποφασίζουν ότι
θέλουν να τελειώνουν με την χούντα. Έχουν ειπωθεί πολλά για τον Ιωαννίδη,
τον Παπαδόπουλο κι ενώ η μια χούντα ερχόταν ως απάντηση της άλλης έχουμε
και το Πολυτεχνείο. Γίνεται ό,τι γίνεται ( τίς οἶδε; ) και μετά το δημοψήφισμα
του 1974 έρχεται η δημοκρατική κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Όλα αυτά καλά και χρυσά, αλλά γιατί ακόμα;

Γιατί ακόμα μιλάμε για το Πολυτεχνείο, αφού στις 17.11 ήταν μια εξέγερση
που είτε γινόταν είτε όχι τα γεγονότα θα έτρεχαν από μόνα τους; Ξέρουμε ότι
καμία φοιτητική οργάνωση ή επανάσταση δεν “ρίχνει χούντες”. Ακόμα και με
την βοήθεια ενός τμήματος του λαού, οι νεανικές εξεγέρσεις δεν αλλάζουν
καθεστώτα. Σίγουρα κινητοποιούν και προβληματίζουν στην εποχή τους.
Ποιος φοιτητής σήμερα έχει λόγο να εναντιωθεί στην χούντα του
Παπαδόπουλου; Κανείς, αφού τέτοια χούντα δεν υφίσταται. 

Πάλι, όμως, στις 17.11 θα κλείσουν οι δρόμοι, θα διαδηλώσουν οι αντιστασιακοί για μια a priori χούντα, γιατί εκ των προτέρων υπάρχει ένας “Παπαδόπουλος”, γιατί το ΝΑΤΟ είναι καλό “αίτημα” πάντα και παντού. Δεν βαρεθήκαμε τα ίδια και τα ίδια;

Μια παρατήρηση για τις κινητοποιήσεις στους δρόμους. Γίνονται υποτίθεται
για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων. Τότε γιατί αποδιοργανώνουν την
κοινωνία σταματώντας την κυκλοφορία με κλειστούς δρόμους; Όποιος νομίζει
ότι έχει κοινωνική συνείδηση και το δείχνει ενεργά, διακόπτει την εξέλιξη της
κοινωνίας, επειδή πιστεύει ο ίδιος ότι η κοινωνία βαδίζει λάθος; Με αυτόν τον
τρόπο συνδράμει στην πρόοδό της; Αν τρέχαμε όλοι στους δρόμους να
διαδηλώσουμε και να απαιτήσουμε, δεν θα υπήρχε κοινωνικός κλοιός. Γι’
αυτό, ενδεχομένως, μόνο ένα μικρό κομμάτι του λαού βγαίνει εύκολα στις
κινητοποιήσεις και απαιτεί.

Και ερχόμαστε στο σήμερα 

17.11 πάλι, διότι η δικτατορία έφερε δεινά. Η ριζοσπαστική αριστερά τι έφερε; Κράτος πρόνοιας; Ταξική ισότητα; Είναι ωραία η ουτοπία ότι το φιλελεύθερο σύστημα μπορεί και πρέπει να αλλάξει, αλλά δεν παύει να είναι ουτοπία. Οι τροποποιήσεις, όπως έχουν δείξει τα χρόνια, έρχονται αργά και σταδιακά ανάλογα με τις σύγχρονες ανάγκες. Απαραίτητο για την Ελλάδα σήμερα δεν είναι να αποκεντρώνεται με τυπικές
εξεγέρσεις. Η χώρα χρειάζεται θεμέλια με πρόγραμμα Ευρώπης και διάθεση
ελληνική. Αν θέλει να διαδηλώσει ο κάθε αναρχικός ή αριστερός ή όπως
αλλιώς αυτοχαρακτηρίζεται, μπορεί να το κάνει προφανώς. 

Η κοινωνία έχει ευθύνη να τον σταματήσει, να τον νουθετήσει και να τον προσαρμόσει στη νόρμα της χωρίς να τον αλλοιώσει εξ ολοκλήρου. Ο λαός έχει την δύναμη των ανθρώπινων σχέσεων. Αυτός θέτει τη νόρμα. Οι αποκλίνουσες συμπεριφορές τιμωρούνται ή μετασχηματίζονται σε κάτι νορμάλ. ( Η νορμαλοποίηση
κουβαλάει προκαταλήψεις εξ ορισμού, αλλά πως αλλιώς θα ζούμε ελεύθερα κι
ανθρώπινα με τους άλλους;)

Η επανάσταση είναι εσωτερική. Ο καθένας την πράττει με τον εαυτό του προς
βελτίωση κι εξευγενισμό. Καλό το Πολυτεχνείο, καλώς μια χούντα έδιωξε,
κακώς μια “χούντα” έφερε. Καιρός για ανασυγκρότηση. Κρατάει χρόνια αυτή η
κολόνια, ας αλλάξουμε άρωμα μια φορά στις 17.11.

1 σχόλιο:

  1. Καλησπέρα σε όλους !

    Αρχικά να σημειώσω ότι, όσον αφορά την πρόθεση της γράφοντος, με βρίσκει σε γενικές γραμμές σύμφωνο. Ωστόσο, κατά το μάλλον επειδή η συζήτηση και η αντιλογία είναι κάποιες φορές εποικοδομητική και κατά το ήττον, χάριν συζητήσεως, θα ήθελα εδώ να καταθέσω κάποιες ενστάσεις επί της γραφής και της επιχειρηματολογίας. Επιπλέον, ελπίζοντας να αποσαφηνιστούν κάποια πράγματα, τα οποία λαμβάνονται συνήθως ως αυτονόητα, θέτω και κάποια σύντομα ερωτήματα.
    Πρώτον, ναι μεν υπάρχουν τα ιστορικά γεγονότα καταγεγραμμένα, αλλά μπορούμε αλήθεια να κάνουμε λόγο για ανόθευτη ιστορία; Η ιστορία καταγράφεται και διαμορφώνεται από ανθρώπους, άρα μπορούμε αλήθεια να αποκλείσουμε μονομέρεια και ιδιοτέλεια; Ειδικότερα τώρα, σε "post-truth" περίοδο, μα και πρωτύτερα. Μπορούμε να κάνουμε λόγο για ορθή και λάθος ιστορία, νόθη ή ανόθευτη; Αν ναι, πώς είμαστε σίγουροι ότι βρισκόμαστε στη σωστή πλευρά; Μήπως κάνουμε αυτά κατά των οποίων βάλουμε; Επικαλούμαστε ορθοδοξία (με την κυριολεκτική έννοια της λέξης, όχι την θρησκευτική, αν και δεν αποκλείεται σύνδεση των δυο), τακτική που και η "αντίπαλη" πλευρά ψέγει και παράλληλα έχει διαμορφώσει μια δικιά της εναλλακτική ορθοδοξία.Δε θα ήταν πιο θεμιτό και σώφρον να αποφεύγουμε τέτοιου τύπου φορτισμένη γλώσσα;
    Παραλείπω κάποιες ήσσονος σημασίας ενστάσεις και προχωρώ προς το τέλος του άρθρου. Πρόγραμμα Ευρώπης και διάθεση ελληνική; Θα μπορούσατε να προσδιορίσετε;
    Παρακάτω παραθέτω ένα σημείο το οποίο μου γέννησε μερικές ερωτήσεις:
    "Η κοινωνία έχει ευθύνη να τον σταματήσει, να τον νουθετήσει και να τον προσαρμόσει στην νόρμα της χωρίς να τον αλλοιώσει εξ ολοκλήρου", αναφερόμενη, υποθέτω στους προαναφερθέντες αναρχικούς και "αριστερούς" εν γένει.Πιστεύει η γράφουσα ότι μια τέτοια προοπτική δεν θα γεννήσει αντιδράσεις και σθεναρή αντίδραση; Αυτήν ακριβώς την πατερναλιστική οπτική δεν αντιμάχονται; Θα την χαρακτήριζα τουλάχιστον παρωχημένη αυτήν την αντίληψη και επιπλέον αναποτελεσματική. Περί συζήτησης ούτε λόγος; Θα μου πείτε πως "ακαδημαϊζω" και μπορεί να έχετε δίκιο, δε ξέρω, αλλά τα όποια έωλα επιχειρήματα των προαναφερθέντων καταρρέουν εκ των έσω. Δεν χάνει κάτι κάποιος να προσπαθήσει, κυρίως κερδίζει. Μπορεί, μάλιστα, το όλο εγχείρημα να προσφέρει επιπλέον επιχειρήματα στην πλευρά "μας" και να προσφέρει τροφή για σκέψη εις αμφοτέρους.
    Κλείνοντας, "κοινωνία" , "λαός" , θα ήθελα αν μπορούσατε να αποσαφηνήσετε πως εννοείται τις δυο έννοιες , που κατ'εμέ καταχρηστικά χρησιμοποιούνται. Θα ήθελα να μάθω πως τις εννοείται εδώ.

    Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο και την προσοχή σας.

    Γ.Κ.Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή