Του Ιωάννη Χουντή*
Η κατάκτηση της αυτοδυναμίας και του αέρα κυβερνητικής τετραετίας εκ μέρους του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του κόμματός του της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι αποτέλεσμα που επήλθε συγκυριακά ή τυχαία. Μάλιστα, αντίθετα με την κοινή πίστη σπάνια συμβαίνει ο,τιδήποτε με αυτόν τον τρόπο στην πολιτική. Αποτέλεσε καρπό μίας συστηματικής προσπάθειας και ενός επίμονου κεντρώου ανοίγματος.
Άλλωστε σύμφωνα με ένα παλαιό ορισμό πολιτικής επικοινωνίας, θεμελιωμένο διαχρονικά, που αφορά τα κεντρώα ανοίγματα αυτά εδράζονται στην κοινωνική ευαισθησία, στην οικονομία της αγοράς, στην έξυπνη και συνεπή επικοινωνιακή πολιτική και στην από-ιδεολογικοποίηση. Τούτων δοθέντων, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τον Ιανουάριο του 2016 προσπάθησαν να θεμελιώσουν τη στρατηγική τους και στους παραπάνω πυλώνες.
Κατά πρώτον το οικονομικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας συνδύασε αρμονικά τις αναγκαίες φορολογικές μεταρρυθμίσεις, την επενδυτική ένεση στην οικονομία (οικονομία της αγοράς) με το απαραίτητο δίκτυ κοινωνικής προστασίας για τους αδυνάτους (κοινωνική ευαισθησία). Ακόμη και αν κατά καιρούς ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για ανάλγητο και νεοφιλελεύθερο, το εκλογικό σώμα απέρριψε αυτές τις αιτιάσεις. Σε αυτό συνέδραμε η κοινωνική agenda της ΝΔ αλλά και η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που ξεθώριαζε μία σειρά μύθων στην ελληνική κοινωνία. Η προγραμματική στρατηγική του κόμματος συνδυάστηκε και με μία απήχηση των καταστατικών αρχών του κόμματος αλλά και των κυβερνητικών του πρακτικών κατά το παρελθόν.
Παράλληλα, ο Πρόεδρος της ΝΔ έχτισε το επικοινωνιακό του προφίλ, χρησιμοποίησε στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες και τα social media ενώ επιχείρησε και διάφορες καινοτομίες, όπως ζωντανά Q&A μέσω internet και townhalls meetings ανά την επικράτεια. Δεν είναι τυχαίο πως για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της κρίσης σύμφωνα με την πλειοψηφία των δημοσκοπήσεων, ήδη από το 2017 ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίζονταν καταλληλότερος για Πρωθυπουργός από τον νυν Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα.
Τέλος, με αποκορύφωμα το προεκλογικό σύνθημα ‘’Ενωμένοι Μπορούμε’’ η Νέα Δημοκρατία επένδυσε στην υπέρβαση του παραδοσιακού δίπολου δεξιά – αριστερά θυμίζοντας τις εκκλήσεις για ομόνοια, ενότητα και συναίνεση που χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς επί Κώστα Καραμανλή, όταν πραγματοποιήθηκε μία άκρως επιτυχημένη κεντρώα στρατηγική τοποθέτηση του κόμματος. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλούσε ψηφοφόρους από διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες να εμπιστευτούν το κόμμα του παραμερίζοντας τις παρελθούσες διχόνοιες. Τέλος, η προσέλκυση πολιτικών στελεχών από μία σειρά χώρων, όπως το Ποτάμι, η Δράση αλλά και το ΚΙΝΑΛ ενίσχυσαν το υπερ-ιδεολογικό προφίλ του κόμματος, όπως αποτυπώθηκε και στο κυβερνητικό σχήμα.
Η πολιτική στρατηγική αλλά και η τακτική επικοινωνίας των μεγάλων κομμάτων βασίζεται από τη μία πλευρά σε επιτυχημένες ‘’συνταγές’’ του παρελθόντος και στην υιοθέτηση καλών πρακτικών από το εξωτερικό και τις τελευταίες εξελίξεις. Αυτό έπραξε ο αρχηγός και το επιτελείο της Νέας Δημοκρατίας και το εκλογικό αποτέλεσμα τους επιβράβευσε.
*Ο Ιωάννης Χουντής είναι Σύμβουλος Πολιτικού Μάρκετινγκ, Στρατηγικής και Επικοινωνίας
ΠΗΓΗ: www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου