Το Reader συνεχίζει τα Debate και αυτή την εβδομάδα ασχολείται με την επόμενη ημέρα στον Τουρισμό. Η λεγόμενη βαριά βιομηχανία της χώρας αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητα για όλες τις πολιτικές δυνάμεις ως εκ τούτου έχει τεράστιο ενδιαφέρον το πλάνο με το οποίο θα διεκδικήσουν τη ψήφο των πολιτών στις επόμενες εκλογές. Η Σοφία Ζαχαράκη, Υφυπουργος Τουρισμού και υποψήφιας βουλευτή με τη ΝΔ στην Ανατολική Αττική και η Ρωξάνη Μπέη, Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Αθηναίων, Μέλος Πολιτικού Συμβουλίου ΠΑΣΟΚ και υποψήφια Βουλευτής Α’ Αθηνών, απαντούν για την επόμενη μέρα στον Τουρισμό.
Σοφία Ζαχαράκη: Ενθαρρυντικά τα μηνύματα για το 2023
Διανύουμε τις πρώτες ώρες του Φεβρουαρίου 2023 και ήδη τα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ ενθαρρυντικά. Τα στοιχεία από τις πρόσφατες τουριστικές εκθέσεις, οι προκρατήσεις, τα συμβόλαια των μεγάλων τουριστικών γραφείων, ο προγραμματισμός των αεροπορικών εταιρειών κι άλλα σχετικά στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα μας είναι στις πρώτες θέσεις προτίμησης για ταξιδιώτες από την Ευρώπη και πιο μακρινές χώρες. Οι πτήσεις από την Αμερική ξεκινούν νωρίς το Μάρτιο και ήδη έχουν προγραμματιστεί 56 εβδομαδιαίες πτήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και Καναδά ενώ αναμένεται να προστεθούν κι άλλες μετά την άνοιξη. Πολλοί περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να ανακαλύψουν ή ν´ ανακαλύψουν εκ νέου την Ελλάδα μας γνωρίζοντας περισσότερους προορισμούς και απολαμβάνοντας την τοπική αυθεντική Φιλοξενία. Στη μάχη της αύξησης της μέσης δαπάνης και της αύξησης των αφίξεων σημαντικό ρόλο παίζουν και οι νέες επενδύσεις στον τουρισμό αλλά και οι επικείμενες δομικές αλλαγές που θα φέρει το ταμείο ανάκαμψης με έργα υποδομών για μαρίνες, χιονοδρομικά κέντρα, μονοπάτια, καταδυτικά πάρκα, ιαματικές πηγές, ψηφιοποίηση τον τουρισμό αλλά και σημαντικές βελτιώσεις την προσβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρία. Είναι σημαντικό όμως να καταγράψουμε επίσης τις τάσεις που βλέπουμε να διαμορφώνονται με εκκίνηση στην πανδημία και με το βλέμμα μακροπρόθεσμα!
Επιδιώκουμε συνέχεια η χώρα μας να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις όλων των αξιολογήσεων διεθνώς ενδυναμώνοντας τον Brand name Ελλάδα καθημερινά! Μπορούμε! Συγκεντρώνοντας τα στοιχεία από πρόσφατες μελέτες από τον Αύγουστο 2022 μέχρι και λίγες μέρες πριν, παρατηρούμε ότι οι πολίτες απαντούν σταθερά πλέον ότι η πανδημία άλλαξε τις συνήθειες τους στο ταξίδι. Η επιλογή της κράτησης τελευταία στιγμής, το last minute όπως λέμε διατηρείται ακόμα σε υψηλά επίπεδα. Οι ταξιδιώτες αναζητούν επίσης μεγαλύτερη ευελιξία στις κρατήσεις και στις ακυρώσεις τους. Αυτό που επίσης επιζητούν είναι μεγαλύτερη ψηφιοποίηση στις υπηρεσίες που λαμβάνουν πριν και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και αρκετές ανέπαφες συναλλαγές κατά τη διάρκεια της διαμονής! Η επιλογή της φύσης ενισχύεται συνεχώς στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών καθώς επιλέγουν να συνδυάσουν διακοπές με δραστηριότητες στο ύπαιθρο καθώς και διαμονή σε μέρη που είναι λιγότερο πολυσύχναστα. Εκεί που θα τους δοθεί η ευκαιρία να συνδεθούν περισσότερο με την παρέα ή την οικογένεια και να ζήσουν πιο αληθινά. Το city break ή αλλιώς η απόδραση στην πόλη έχει επανέλθει πολύ δυναμικά και αυτό το βλέπουμε στα στοιχεία επισκέψεων στις μεγάλες πόλεις αλλά και στην αύξηση του μέσου όρου διαμονής σε αυτές. Ένα στοιχείο που δίνει μια εξαιρετική ευκαιρία για περισσότερα έσοδα όλη τη χρονιά!
Μια τάση που βλέπουμε να διατηρείται είναι αυτή του Hybrid Working, του νέου επαγγελματία ταξιδιώτη που δουλεύει υβριδικά, απολαμβάνει ένα μέρος και συμβάλει κι αυτός στην ταση του workspitality (work and hospitality). Αυτό επίσης που ήρθε για να μείνει είναι η επιλογή ειδικότερα το νεότερων σε ηλικία ταξιδιωτών να ταξιδέψουν με γνώμονα την βιωσιμότητα. Κι αυτή η επιλογή διέπει οριζόντια το πως θα ταξιδέψουν, που θα μείνουν και πως θα ξοδέψουν το διαθέσιμο εισόδημα τους. Παρατηρούμε ήδη αρκετούς νέους που επιλέγουν να παίρνουν το τρένο για μικρότερης διάρκειας ταξίδια και να αναζητούν την πιστοποίηση βιωσιμότητας στακαταλύματα που θα μείνουν, μια τάση που θα ενισχύεται τα επόμενα χρόνια. Θέλουν ννα έρθουν σε επαφή με τον αυθεντικό τρόπο ζωής των κατοίκων, τα ήθη και τα ήθη έθιμα, να καταναλώσουν τοπικά προϊόντα και να νιώσουν κι αυτοι μέρη και μέλη των τοπικών κοινωνιών. Παρατηρώντας όλα τα παραπάνω και χωρίς βέβαια να «παραμερίσουμε» Τις παραδοσιακές επιλογές των ταξιδιωτών μας που αγαπούν την Ελλάδα για τον ήλιο και τη θάλασσα, σχεδιάζουμε επιμέρους πολιτικές για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε όλες τις νέες τάσεις που διαμορφώνονται αυτή τη στιγμή στο συναρπαστικό κόσμο της φιλοξενίας και επιδιώκουμε συνέχεια η χώρα μας να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις όλων των αξιολογήσεων διεθνώς ενδυναμώνοντας τον Brand name Ελλάδα καθημερινά! Μπορούμε!
Ρωξάνη Μπέη: Ο ελληνικός τουρισμός είναι πρώτα απ’ όλα οι άνθρωποί του
Η ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού το 2022, δείχνει ότι ο ελληνικός τουρισμός διακρίνεται από ανθεκτικότητα και επιβεβαιώνει τη σημασία του για την εθνική οικονομία και την κοινωνική συνοχή, ιδιαίτερα στις νησιωτικές Περιφέρειες. Εξάλλου, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι ένα από τα ελκυστικότερα παγκοσμίως και μάλιστα, βελτίωσε τη θέση του κατά την περίοδο της πανδημίας. Παράλληλα, όμως, διακρίνεται από έντονη εποχικότητα, με το 60% των εσόδων να συγκεντρώνονται στο 3ο τρίμηνο, καθώς και έντονη γεωγραφική συγκέντρωση, αφού το 88% των εσόδων πραγματοποιείται σε πέντε μόλις Περιφέρειες της χώρας. Οι επισκέπτες στις δημοφιλέστερες τουριστικές περιοχές της χώρας μας είναι πλέον περισσότεροι από τον πληθυσμό τους, δοκιμάζοντας τις υποδομές τους. Είναι και αυτό απόρροια του γεγονότος ότι τις προηγούμενες δεκαετίες ο τουρισμός αναπτυσσόταν χωρίς στρατηγική και προσανατολισμό. Ο τουρισμός, όμως, για να είναι βιώσιμος πρέπει να είναι ταυτόχρονα οικονομικά βιώσιμος για όλους τους συμμετέχοντες στην τουριστική δραστηριότητα, να είναι κοινωνικά επωφελής, να μην επιβαρύνει το περιβάλλον και όπου είναι δυνατόν να συμβάλλει στην βελτίωσή του. Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μας, με στόχο τη χωρική του επέκταση και σε άλλες περιφέρειες
Βεβαίως, το σημαντικότερο συστατικό ανάπτυξης του τουρισμού του είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο και η ανάγκη επένδυσης σε αυτό. Η δημιουργία ενός σύγχρονου ελκυστικού τουριστικού προϊόντος, που θα αξιοποιεί τη σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία, προϋποθέτει εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό και επιχειρηματίες. Επιπλέον, οποιαδήποτε μακροπρόθεσμη εθνική στρατηγική βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καλλιέργεια κουλτούρας αναγνώρισης της ευρύτερης σημασίας του τουρισμού στην καθημερινότητα και στην πρόοδο της κοινωνίας. Ποιοτική επιχειρηματικότητα στον τουριστικό κλάδο, σημαίνει ενίσχυση της απασχόλησης, ιδιαίτερα των γυναικών και των νέων. Ας μην ξεχνάμε ότι τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τουριστικός κλάδος, είναι οι διαπιστωμένες ελλείψεις προσωπικού αλλά και το επισφαλές εργασιακό περιβάλλο. Αυτά κρατούν τον ελληνικό τουρισμό πολύ πιο πίσω απ’ τις πραγματικές προοπτικές του, ενώ μάλιστα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε παγκόσμιο πρότυπο.
Φυσικά, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μας, με στόχο τη χωρική του επέκταση και σε άλλες περιφέρειες, τη χρονική του διεύρυνση που σμαίνει άμβλυνση της εποχικότητάς του, αλλά και την αύξηση των δαπανών και της διάρκειας παραμονής των επισκεπτών. Χρειαζόμαστε, επίσης, κρατικές παρεμβάσεις που δεν αφορούν αποκλειστικά τον τουρισμό, αλλά και περαιτέρω στήριξη των τουριστικών υποδομών της χώρας. Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο και πολύ πιο δίκαιο εργασιακό πλαίσιο. Γιατί αυτή η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, δηλαδή ο τουρισμός, είναι πρώτα απ’ όλα οι άνθρωποί του. Εκτός αυτών, αξίζει να τονιστεί η σημασία της πρωτεύουσας στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη ενός καινοτόμου και βιώσιμου τουρισμού. Η Αθήνα, τρανό παράδειγμα περιοχής χωρίς βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη χρειάζεται καίριες παρεμβάσεις για την ανάπλαση του κέντρου της και τη διαμόρφωση ενός ελκυστικότερου τουριστικού προϊόντος, χωρίς ωστόσο να γίνεται αφιλόξενη για τους κατοίκους της που αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα από την ανεξέλεγχτη ανάπτυξη των Airbnb. Βιώσιμος τουρισμός σημαίνει βιώσιμος για όλους και η τουριστική άνθιση της Αθήνας θα πρέπει να επιτευχθεί προς όφελος των Αθηναίων και όχι εις βάρος τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου